Επισκέψεις


21
Μοναδικοί
Επισκέπτες

Καιρός


21
Unique
Visitors

Η γραμματεία της Κοινο_Τοπίας θα παραμείνει κλειστή για Πάσχα από 25 Απριλίου – 1 Μαΐου

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

Η γραμματεία

στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας

Μαιζώνος 139, 4ος όροφος

δε θα λειτουργήσει

από

Μ. Πέμπτη 25 Απριλίου

μέχρι και

Τετάρτη 1 Μαΐου

λόγω εορτών του Πάσχα 2019

Επίσης κατά το διάστημα 25/4-29/4

δε θα απαντά το 2615.002009

Για επείγουσα ανάγκη

επικοινωνήστε

με το info@koinotopia.gr

Καλό Πάσχα

Δ.Τ. Πραγματοποιήθηκε η περιήγηση της Κοινο_Τοπίας στην Πάτρα του ’70 μέσω του φωτογραφικού αρχείου του Μ. Δωρή με τον Βασίλη Παππά

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

24 Απριλίου 2019

Πραγματοποιήθηκε η περιήγηση της Κοινο_Τοπίας στην Πάτρα του ’70 μέσω του φωτογραφικού αρχείου του Μιχάλη Δωρή με τον Βασίλη Παππά

Η Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού Κοινο_Τοπία www.koinotopia.gr στα πλαίσια της προαγωγής του Πολιτισμού και της γνωριμίας με υλικό που αναφέρεται στις ιστορικές μνήμες της πόλης διοργάνωσε το Σάββατο 20 Απριλίου με τη βοήθεια του Βασίλη Παππά καθηγητή της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Πόλισμα δόμων και Πολιτισμού’’ που περιλαμβάνει φωτογραφίες από το αρχείο του Μιχάλη Δωρή και παρουσιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάτρας.

Την περιήγηση στην έκθεση που παρουσιάζονται 300 φωτογραφίες επιλεγμένες από ένα αρχείο 1750 περίπου με απεικονίσεις της Πάτρας πριν από 50 χρόνια δηλαδή το 1968-1969 παρακολούθησαν 55 άτομα μέλη και φίλοι της οργάνωσης.

Η δράση αυτή εντάσσεται σε ένα διαχρονικό σχεδιασμό του συλλόγου που στόχο έχει την προσέγγιση ιστορικών, κοινωνικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της Πάτρας ανασύροντας μνήμες με τη βοήθεια συμπολιτών με ειδίκευση γνωστικού αντικειμένου.

Ο Βασίλης Παππάς με ένα συγκροτημένο αφήγημα εισήγαγε τους συμμετέχοντες στο στόχο της διοργάνωσης αυτής της έκθεσης φωτογραφιών και τους συντελεστές όλου του εγχειρήματος. Ανέδειξε τις λέξεις του τίτλου της έκθεσης Πόλισμα (διαδικασία δόμησης ενός οικισμού ή το σύνολο των κτισμάτων μιας πόλης) και δόμων (ο κτισμένος). Παρουσίασε τη διάρθρωση των ενοτήτων της ξεκινώντας από τη δομημένη πόλη (διαχρονικά μνημεία, χώρους ενάσκησης θρησκευτικότητας, δημόσια κτίρια), την πόλη ως δημόσιο κοινόχρηστο χώρο (πλατείες), την πόλη ως εικόνα (στέγες), τη λειτουργούσα πόλη (στοές), το οίκημα ως συστατική μονάδα (λιθοδομή, αυλόθυρες, κίονες, πεσσοί, τοξοστοιχίες, εξώθυρες, εξώστες, κιγκλιδώματα, στέγες, γείσα, ακροκέραμα, αετώματα και αγάλματα) και τέλος το οίκημα ως συστατικό της πόλης (περιαστικό σε κήπο, αναπτύγματα αλληλένδετων κτιρίων) κ.α.

Μια έκθεση που σε πολλούς έφερε θύμισες, σε κάποιους άλλους πίκρα για το τι είχαμε και τι χάσαμε σανπόλη. Όλοι όμως θα ήθελαν να πιστεύουν ότι δε θα χαθούν άλλα, δε θα χαθούν άλλες ευκαιρίες για την πόλη. Μια πόλη που βίωσε μεγάλη ακμή σε διάφορες ιστορικές περιόδους και μια αυτές σε ένα πολύ πρόσφατο παρελθόν 100 με 150 χρόνια πριν.

Ο Μιχάλης Δωρής γεννήθηκε στον Πόρο Τροιζηνίας το 1935. Το 1958 αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Από το 1956 συντάσσει, μαζί με την Ελένη Δωρή, αρχείο μνημείων του ελληνικού πολιτισμού που περιλαμβάνει σήμερα περισσότερα από χίλια σχέδια και χιλιάδες φωτογραφίες. Πολλά από τα μνημεία που έχουν αρχειοθετηθεί σήμερα δεν υπάρχουν. Το 2014 –δύο χρόνια μετά τον θάνατό του- παραδόθηκε το φωτογραφικό αρχείο που είχε για την Πάτρα στον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου.

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Δ.Τ. Δέκα οικογένειες στηρίζει η Κοινο_Τοπία με τα χρήματα από τους λαχνούς των 5 χειροποίητων πλεκτών της γυναικείας ένδυσης που κλήρωσε

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

17 Απριλίου 2019

Δέκα οικογένειες στηρίζει η Κοινο_Τοπία με τα χρήματα από τους λαχνούς των 5 χειροποίητων πλεκτών της γυναικείας ένδυσης που κλήρωσε

Η Επιτροπή Εκδηλώσεων της Εταιρείας Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού Κοινο_Τοπίαwww.koinotopia.gr θέλοντας να ενισχύσει τις προσπάθειες της οργάνωσης που στόχο έχουν την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας σε συμπολίτες μας που χρήζουν υποστήριξης για την καθημερινή τους διαβίωση διοργάνωσε λαχειοφόρο αγορά.

Το χρηματικό ποσό που συγκεντρώθηκε δηλαδή τα 930€ θα δοθούν σε 10 περιπτώσεις οικογενειών που οι κηδεμόνες δεν είναι ενταγμένοι στην αγορά εργασίας και τα προστατευόμενα τέκνα βρίσκονται στο στάδιο της βασικής εκπαίδευσης.

Η κλήρωση πραγματοποιήθηκε παρουσία πολλών μελών και φίλων της οργάνωσης και δη της χορωδίας στα γραφεία της στις 16 Απριλίου και ανέδειξε τα παρακάτω αποτελέσματα.

Η εντυπωσιακή χειροποίητη πλεκτή γυναικεία τσάντα -προσφορά της Χριστίνας Μαυροπούλου στελέχους της Κοινο_Τοπίας, αξίας 160€ περίπου- που ανήκει στην κατηγορία των γυναικείων αξεσουάρ και τη βρίσκουμε στις προθήκες πολλών καταστημάτων ένδυσης κληρώθηκε στη Σαλώμη Χρυσανθακοπούλου Βασλαματζή (Νο 55 ροζ)

Το ιδιαίτερα καλόγουστο χειροποίητο πλεκτό τύπου εσάρπα-πόντσο προσφορά της Αναστασίας και της Φωτεινής Βελλοπούλου ιδρυτικών μελών της Κοινο_Τοπίας –αξίας 140€ περίπου- είναι μια διαφορετική προσέγγιση σε ένα γυναικείο ένδυμα που συνδυάζει δύο πολύ αγαπημένα στοιχεία κληρώθηκε στην Ελένη Γεωργακοπούλου (Νο 53 πορτοκαλί 1)

Τα χειροποίητα πλεκτά κασκόλ σε υπέροχα χρώματα προσφορά της Στέλλας Φάκου φίλης της Κοινο_Τοπίας –αξίας 20€ περίπου το καθένα- φτιαγμένα μόνο με το χέρι και τον καρπό και με πολύ αγάπη και μεράκι κληρώθηκαν στη Γεωργία Μπούνια (Νο 21 λευκό), Ανδρέα Νικολετάτο (Νο 38 μπλε) και Μαριάνθη Ανδρουτσοπούλου (Νο 18 κίτρινο 2)

Όλα τα παιδιά έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα που ορίζονται από τις Διεθνείς Συμβάσεις, το Σύνταγμα και τους νόμους.

Το σημαντικότερο κείμενο για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού του ΟΗΕ.

Η Σύμβαση αυτή, που υπογράφτηκε το 1989 από τα κράτη-μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των κρατών για την προστασία και προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού. Το 1992 έγινε νόμος και στη χώρα μας (νόμος 2101/92).

Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού περιλαμβάνει τρεις μεγάλες κατηγορίες δικαιωμάτων:

·         Προστασία (από κάθε μορφής κακοποίηση, εκμετάλλευση, διάκριση, ρατσισμό, κ.λπ.)

·         Παροχές (δικαίωμα στην εκπαίδευση, την υγεία, την πρόνοια, την ψυχαγωγία, κ.λπ.)

·         Συμμετοχή (δικαίωμα στην έκφραση γνώμης, την πληροφόρηση, τον ελεύθερο χρόνο, κ.λπ.)

 

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Σπηλιώτης Ανδρέας 2615.002009

Δ.Τ. Ξενάγηση-περιήγηση με το Βασίλη Παππά στην Πάτρα του ‘70 μέσω του φωτογραφικού αρχείου Μ. Δωρή με την Κοινο_Τοπία

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

17 Απριλίου 2019

Ξενάγηση-περιήγηση με το Βασίλη Παππά στην Πάτρα του ‘70

μέσω του φωτογραφικού αρχείου Μιχάλη Δωρή με την Κοινο_Τοπία

Η Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού Κοινο_Τοπία www.koinotopia.gr στα πλαίσια της προαγωγής του Πολιτισμού και της γνωριμίας με υλικό που αναφέρεται στις ιστορικές μνήμες της πόλης διοργανώνει το Σάββατο 20 Απριλίου το πρωί με τη βοήθεια του Βασίλη Παππά καθηγητή της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Πόλισμα δόμων και Πολιτισμού’’ που διοργανώνει η Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών, περιλαμβάνει φωτογραφίες από το αρχείο του Μιχάλη Δωρή και παρουσιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάτρας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 300 φωτογραφίες επιλεγμένες από ένα αρχείο 1500 περίπου με απεικονίσεις της Πάτρας πριν από 50 χρόνια δηλαδή το 1969-1970

Στη δράση αυτή μπορούν να μετάσχουν άτομα από 16 ετών αφού προηγουμένως κάνουν την απαραίτητη κράτηση στη γραμματεία του συλλόγου στο 2615.002009. Λόγω του περιορισμένου αριθμού θα ισχύσει σειρά προτεραιότητας στις δηλώσεις.

Η δράση αυτή εντάσσεται σε ένα διαχρονικό σχεδιασμό του συλλόγου που στόχο έχει την προσέγγιση ιστορικών, κοινωνικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της Πάτρας ανασύροντας μνήμες με τη βοήθεια συμπολιτών με ειδίκευση γνωστικού αντικειμένου.

Ο Μιχάλης Δωρής γεννήθηκε στον Πόρο Τροιζηνίας το 1935. Το 1958 αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Από το 1956 συντάσσει, μαζί με την Ελένη Δωρή, αρχείο μνημείων του ελληνικού πολιτισμού που περιλαμβάνει σήμερα περισσότερα από χίλια σχέδια και χιλιάδες φωτογραφίες. Πολλά από τα μνημεία που έχουν αρχειοθετηθεί σήμερα δεν υπάρχουν. Το 2014 –δύο χρόνια μετά τον θάνατό του- παραδόθηκε το φωτογραφικό αρχείο που είχε για την Πάτρα στον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου.

Στο πλαίσιο των επαγγελματικών του δραστηριοτήτων εκπόνησε μελέτες που αφορούσαν την πόλη της Πάτρας και συγκεκριμένα

1968 Μελέτη Αποκατάστασης Δημοτικού θεάτρου Πάτρας (Τσίλλερ 1968)
1968 Μελέτη Διαμόρφωσης Πλατείας Υψηλών Αλωνιών Πάτρας
1968 Μελέτη Αναστήλωσης Βασιλικής Παναγίας Μέντζενας Αχαΐας (14ου αιώνα)

1969 Μελέτη Καλλιτεχνικού Κέντρου Δήμου Πατρών σαν επέκταση του Δημοτικού Θεάτρου
1970 Μελέτες πλατειών της Πάτρας: Βασ. Γεωργίου, Παντάνασσας, Αγίας Τριάδας, Αγίου Γεωργίου
1970 Προμελέτη Αποκατάστασης και Αξιοποίησης του Κάστρου της Πάτρας

Η αρχιτέκτων και επιμελήτρια της έκθεσης Βασιλική Φαρμάκη, αναφερόμενη αρχικά στον τίτλο της έκθεσης επεσήμανε, πως «θελήσαμε να είναι πόλισμα η έκθεση, που σημαίνει να είναι η πόλη των κτιρίων με τα κτίριά της» και σημείωσε, πως η έκθεση «δεν αφορά όλη την έκταση της πόλης, αλλά σε ένα συγκεκριμένο τμήμα και κτίρια της», ενώ σε ότι αφορά στη χρήση του όρου δόμους, η επιμελήτρια της έκθεσης ανέφερε, πως «δόμους ονομάζουμε ότι έχει χτιστεί, παρουσιάζοντας κτίρια διαχρονικά, όπως είναι το Ρωμαϊκό ωδείο, και το Κάστρο καθώς και κτίρια τα οποία έχουν αρχιτεκτονικά στοιχεία».

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Η Κοινο_Τοπία συμμετείχε σε εκδήλωση-αφιέρωμα για τα 160 χρόνια από τη γέννηση του Κωστή Παλαμά

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

11 Απριλίου 2019

Η Κοινο_Τοπία συμμετείχε στην εκδήλωσηαφιέρωμα

για τα 160 χρόνια από τη γέννηση του Κωστή Παλαμά

 

Παρουσία πολυπληθούς ακροατηρίου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωσηαφιέρωμα του Συλλόγου Καλών Τεχνών Πάτρας ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ στον ποιητή με αφορμή τα 160 χρόνια από τη γέννησή του και την ανακήρυξη από το Δήμο Πατρέων του 2019 ως έτους ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Συμμετείχαν δεκάδες εκπρόσωποι κοινωνικών, ανθρωπιστικών και πολιτιστικών συλλόγων πολλοί δε εξ αυτών βραβεύθηκαν για την προσφορά του φορέα τους στο συνάνθρωπο.

Ο Πρόεδρος του διοργανωτή συλλόγου διδάκτωρ Ψυχολογίας & Φυσικής Αγωγής Θεόδωρος Μαλλιάς, με την ποιητική συμβολή της απαγγέλουσας Παναγιώτας Μπουζούκα, αναβίωσε με την οπτικοακουστική ομιλία του καιτην επιμελημένη επιλογή μελοποιημένων ποιημάτων, τη ζωή και το σημαντικό ποιητικό έργο του Κωστή Παλαμάεμπλουτισμένο με εικαστικές παραστάσεις των καλλιτεχνών του Συλλόγου.

Ακολούθησαν τιμητικές βραβεύσεις σε εκπροσώπους οργανώσεων που προσφέρουν αρωγή σε πάσχοντες συμπολίτες. Τέλος τιμητικής διάκρισης έτυχε ο πρώην Δήμαρχος Πατρέων Ανδρέας Καράβολας για τη συνεχόμενηπαρουσία και συμμετοχή του στα πολιτιστικά και κοινωνικά δρώμενα της Πόλης. 

 

Χαιρετισμό εκ μέρους της Εταιρείας Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ απεύθυνε ηεκπαιδευτικός, εμψυχώτρια και ηθοποιός Αλέκα Ράπτη η οποία και απήγγειλε το ποίημα ‘‘Ο Γκρεμιστής’’από τη συλλογή

Δειλοί και κρυφοί στίχοι (1928) του Κωστή Παλαμά που ακολουθεί.

Τέλος η Κοινο_Τοπία χαίρεται ιδιαίτερα που της δόθηκε η ευκαιρία να παραδώσει την επιβράβευσηκαθώς και το δίγλωσσο βιβλίο-λεύκωμα της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Πανεπιστημιακού Αθλητισμού γιατον Ολυμπισμό και τον Παλαμά στον Πρόεδρο της Εταιρείας Ψυχικής Υγείας και Εκπαίδευσης παιδιού και εφήβου με Αυτισμό Θωμά Γκορίλα τον οποίο εκτιμά για τη δουλειά που έχει επιτελέσει στο σύλλογο που εκπροσωπεί αλλά και ως ενεργό πολίτη αυτής της πόλης.

Ο Γ Κ Ρ Ε Μ Ι Σ Τ Η Σ

του Κωστή Παλαμά

Ακούστε. Εγώ είμαι ο γκρεμιστής, γιατί είμ’ εγώ κι ο κτίστης,
ο διαλεχτός της άρνησης κι ο ακριβογιός της πίστης.
Και θέλει και το γκρέμισμα νου και καρδιά και χέρι.
Στου μίσους τα μεσάνυχτα τρέμει ενός πόθου αστέρι.

Κι αν είμαι της νυχτιάς βλαστός, του χαλασμού πατέρας,
πάντα κοιτάζω προς το φως το απόμακρο της μέρας.
εγώ ο σεισμός ο αλύπητος, εγώ κι ο ανοιχτομάτης·
του μακρεμένου αγναντευτής, κι ο κλέφτης κι ο απελάτης

και με το καριοφίλι μου και με τ’ απελατίκι
την πολιτεία την κάνω ερμιά, γη χέρσα το χωράφι.
Κάλλιο φυτρώστε, αγκριαγκαθιές, και κάλλιο ουρλιάστε, λύκοι,
κάλλιο φουσκώστε, ποταμοί και κάλλιο ανοίχτε τάφοι,

και, δυναμίτη, βρόντηξε και σιγοστάλαξε αίμα,
παρά σε πύργους άρχοντας και σε ναούς το Ψέμα.
Των πρωτογέννητων καιρών η πλάση με τ’ αγρίμια
ξανάρχεται. Καλώς να ρθή. Γκρεμίζω την ασκήμια.

Είμ’ ένα ανήμπορο παιδί που σκλαβωμένο το ‘χει
το δείλιασμα κι όλο ρωτά και μήτε ναι μήτε όχι
δεν του αποκρίνεται κανείς, και πάει κι όλο προσμένει
το λόγο που δεν έρχεται, και μια ντροπή το δένει

Μα το τσεκούρι μοναχά στο χέρι σαν κρατήσω,
και το τσεκούρι μου ψυχή μ’ ένα θυμό περίσσο.
Τάχα ποιός μάγος, ποιό στοιχειό του δούλεψε τ’ ατσάλι
και νιώθω φλόγα την καρδιά και βράχο το κεφάλι,

και θέλω να τραβήξω εμπρός και πλατωσιές ν’ ανοίξω,
και μ’ ένα Ναι να τιναχτώ, μ’ ένα Όχι να βροντήξω;
Καβάλα στο νοητάκι μου, δεν τρέμω σας όποιοι είστε
γρικάω, βγαίνει από μέσα του μια προσταγή: Γκρεμίστε!

Ένας ύμνος για κάθαρση, μια ωδή για αναγέννηση

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη – ξενάγηση της Κοινο_Τοπίας στο A’ Νεκροταφείο της Πάτρας

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

10 Απριλίου 2019

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη – ξενάγηση

της Κοινο_Τοπίας στο A’ Νεκροταφείο της Πάτρας

Η Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού Κοινο_Τοπία www.koinotopia.gr στα πλαίσια της προαγωγής του Πολιτισμού και της γνωριμίας με χώρους που αναφέρονται στις ιστορικές μνήμες της πόληςδιοργάνωσε με τη βοήθεια της Γιώτας Καΐκα-Μαντανίκα ιστορικού-φιλολόγου επίσκεψη–ξενάγηση στοΑ΄ Νεκροταφείο της Πάτρας.

Η Γιώτα Καΐκα-Μαντανίκα γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Υπηρέτησε ως καθηγήτρια στη Μέση Εκπαίδευση επί 22 έτη. Ασχολείται επί σειρά ετών με την ιστορία της Πάτρας.

Η δράση αυτή εντάσσεται σε ένα διαχρονικό σχεδιασμό του συλλόγου που στόχο έχει την προσέγγιση ιστορικών, κοινωνικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της Πάτρας ανασύροντας μνήμες με τη βοήθεια συμπολιτών με ειδίκευση γνωστικού αντικειμένου.

Στην αφετηρία της ξενάγησης έγινε μια ιστορική αναδρομή στα νεκροταφεία της πόλης των Πατρών που υποδηλώνουν και την ιστορική συνέχεια και κατοίκησή της. Ξεκινώντας από τη Μυκηναϊκή περίοδο (15ος-12ος αι. π.Χ.) με πιο γνωστή τοποθεσία τη Βούντενη, την κλασική περίοδο (5ος-4οςαι.) από Ερμού μέχρι Αμερικής στο ύψος περίπου της Κανακάρη, τους Ελληνιστικούς χρόνους (4ος-2οςαι.) από την πλ. Υψηλών Αλωνίων έως το Διακονιάρη, τη Ρωμαϊκή περίοδο πλ. Μαρούδα-Καλαβρύτων-Νοσ. Αγ. Ανδρέας και Αγ. Τριάδα, τους Βυζαντινούς χρόνους και τη Φραγκοκρατία όπου οι ταφές εγίνοντο στους περιβόλους των εκκλησιών, την Οθωμανική περίοδο νότια του κάστρου μουσουλμανικό, Εβραϊκό στη θέση Εβραιομνήματα και αραβικό κάτω από την πλ. Αγ. Γεωργίου. Από την απελευθέρωση και ως το 1879 λειτουργούσε νεκροταφείο στον Αγ. Ανδρέα και στην Αγιαλεξιώτισσα που λειτουργεί και ως σήμερα.

Το 1880 επί δημαρχίας Θ. Κανακάρη ξεκινά η λειτουργία του Α΄ Νεκροταφείου με κατασκευαστές τους μηχανικούς Παπαγεωργίου και μετέπειτα τον Σπ. Τζέτζο.

Το νεκροταφείο εκτείνεται πάνω σε τέσσερις λόφους και για να μπορέσει να φτιαχτεί εκτός των χρημάτων που κατέβαλε ο δήμος, προπωλήθηκαν 221 τάφοι σε τρεις διαφορετικές τιμές όσες και οι τάξεις. Στην Α΄τάξη 500δρχ, στη Β΄200δρχ και στη Γ΄100δρχ ενώ για τους απόρους υπήρχε η μνεία για δωρεάν ταφή.

Στην κυπαρισσένια αλέα των εμποροτραπεζιτών (Α΄τάξη) όπου και οι περισσότεροι μνημειακοί τάφοι μπορεί να συνδέσει κάποιος τα ονόματα πολλών οικογενειών με οδούς, τοπωνύμια, ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα που σημάδεψαν την ιστορία της πόλης μας αλλά και της χώρας μας -ιδιαίτερα την περίοδο της μεγάλης ακμής του σταφιδεμπορίου και της Μπελ Επόκ- όπως Κορύλλου, Θωμόπουλου, Γεροκωστόπουλου, Κόλλα, Κρεμμύδη, Ράγκου, Καλαμογδάρτη, Πράτσικα, Τζίνη, Φραγκόπουλου, Τριτάκη, Πετσάλη, Κρητικού, Τσιρώνη, Καραμανδάνη, Τσικλητήρα, Τριάντη, Μαλτέζου, Καρατζά, Γερούση, Μικρούτσικου, κ.α.

Στην περιοχή των ταφικών μνημείων των Διαμαρτυρομένων συναντώνται ονόματα όπως Green,Hamburger και Morphy ενώ καταγράφεται η περιοχή των Καθολικών και ιστορικά στοιχεία τεκμηριώνουν το χώρο ταφής Εβραίων.

Τα κυρίαρχο πνεύμα που κυριαρχεί στα ταφικά μνημεία της αστικής τάξης είναι ο νεοκλασικισμός όπως και στην Ευρώπη. Επιτάφιοι ναΐσκοι, στήλες, διακοσμητικές τεφροδόχοι λυχνάρια και σαρκοφάγοι, λάρνακες και οβελίσκοι, προτομές, σταυροί, ανθέμια και ταφόπλακες, περίτεχνοι κορμοί δένδρων έργα μαρμαρογλυπτικής και τέλος κιγκλιδώματα τέλεια εναρμονισμένα με την αρχιτεκτονική των μνημείων.

Η Κοινο_Τοπία προσυπογράφει την προσπάθεια που γίνεται για τη διάσωση και ανάδειξη των μνημείων που φιλοξενούνται στο Α΄ Νεκροταφείο της Πάτρας και προτείνει την ένταξη στην ASCE που είναι ο φορέας διαχείρισης των Πολιτιστικών Διαδρομών των Ευρωπαϊκών Κοιμητηρίων (European Cemeteries Route) του Συμβουλίου της Ευρώπης (Council of Europe).

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Σημείωση

Το λεύκωμα-πόνημα της Γιώτα Καΐκα ‘‘Η αστική τάξη στη γειτονιά των αγγέλων’’ των εκδόσεων Πικραμένος διατέθηκε για τα μέλη της Κοινο_Τοπίας που ξεναγήθηκαν στην προνομιακή τιμή των 20€ αντί των 35€. Για όσους θα ήθελαν να προμηθευτούν κάποιο από τα εναπομείναντα αντίτυπα μπορεί να επικοινωνήσει με τη Γραμματεία της οργάνωσης στο 2615.002009 μέχρι και τη Δευτέρα 15 Απριλίου

Πρόσκληση εκδήλωσης-αφιέρωμα στα 160 χρόνια από τη γέννηση του Κωστή Παλαμά του Συλλόγου Καλών Τεχνών Πάτρας ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

Αγαπητοί φίλοι

Σας προωθούμε την πρόσκληση του Συλλόγου Καλών Τεχνών Πάτρας ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ για την εκδήλωση-αφιέρωμα στα 160 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου μας ποιητή Κωστή Παλαμά με αφορμή την ανακήρυξη από το Δήμο της Πάτρας του έτους που διανύουμε ως έτος «Κωστής Παλαμάς». Η εκδήλωση θα γίνει Δευτέρα 8 Απριλίου 7μμ.

Την Κοινο_Τοπία θα εκπροσωπήσει η εκπαιδευτικός, εμψυχώτρια και ηθοποιός Αλέκα Ράπτη η οποία θα απαγγείλει Κωστή Παλαμά και θα αποδώσει τιμής ένεκεν το γνωστό συμβολικό, πολυτελές βιβλίο-λεύκωμα της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Πανεπιστημιακού Αθλητισμού σε έναν από τους τιμώμενους κοινωνικούς και φιλανθρωπικούς συλλόγους.

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

Σύλλογος Καλών Τεχνών Πάτρας – ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

Ο Σύλλογος Καλών Τεχνών Πάτρας – ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ σας καλεί στην εκδήλωση που θα γίνει στις 8 Απριλίου ημέρα Δευτέρα, ώρα 7μμ στο Συνεδριακό της Αγοράς Αργύρη με σκοπό:

α) να τιμήσουμε τα 160 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου μας Εθνικού ποιητή και συμπολίτη μας Κωστή Παλαμά, στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Δήμου, που κήρυξε το 2019 ως έτος «Κωστής Παλαμάς»απαγγέλλοντας ένα ποίημα

β) να τιμήσουμε φορείς και συλλόγους που οι φιλάνθρωπες και θεραπευτικές τους δράσεις αποσκοπούν στην ανακούφιση των πασχόντων συμπολιτών μας όπως π.χ («ΑΛΜΑ ΖΩΗΣ» «ΦΛΟΓΑ» «ΚΑΛΙΠΟΛΙΣ» «ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ» «Ο ΑΙΜΟΔΟΤΗΣ» «ΣΚΛΗΡΥΝΣΗΣ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ» «ΕΛΕΑΝΑ» «ΜΕΡΙΜΝΑ» κλπ) αφιερώνοντας το γνωστό συμβολικό, πολυτελές βιβλίο-λεύκωμα της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Πανεπιστημιακού Αθλητισμού και βασικό κριτήριο στήριξης από τη UNESCO για την ανάδειξη του Ολυμπιακού ύμνου του Κωστή Παλαμά, ως Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά με τίτλο «ΟΛΥΜΠΙΣΜΟΣ-ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΥΜΝΟΣ-ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ»

Μία επιμορφωτική και Πολιτιστική έκδοση την οποία ο Σύλλογος Ολυμπιονικών της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής χαρακτήρισε ως «σημαντικό και μοναδικό κειμήλιο της Παγκόσμιας Ολυμπιακής βιβλιογραφίας» το δε Πανεπιστήμιο Αθηνών την εκφώνησε ως η «βίβλος του Παλαμά».

Θεωρήσαμε ο χαρακτηρισμός του έτους 2019, ως έτος Κωστής Παλαμάς, αγγίζει όλους εμάς και όλοι μαζί μπορούμε να τιμήσουμε τον ποιητή.

Και βέβαια η συμμετοχή σας θα είναι μια ουσιαστική απόδειξη για τη στήριξη της μεγάλης προσπάθειας που καταβάλουμε σε Πανελλήνιο και Διεθνές επίπεδο για την ανάδειξη από την UNESCO του Ολυμπιακού ύμνου του Κωστή Παλαμά, ως Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά, ένα ιερό δώρο του ποιητή στην ανθρωπότητα μια σθεναρά ηθική ασπίδα αντίστασης στη φθορά των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων.

Ένα γεγονός που θα καταστήσει την πόλη μας, Πόλη του Ολυμπιακού ύμνου που θα αναβιώνει μέσω του Ολυμπιακού ύμνου του Κωστή Παλαμά τα πανανθρώπινα και διαχρονικά ιδεώδη για Ειρήνη, Δημοκρατία, Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη, Εύ Αγωνίζεσθαι και Ευγενή Άμιλλα.

Ενδεικτικά το Πρόγραμμα θα συμπεριλαμβάνει:

1.Παρουσίαση των παρευρισκομένων

2.Οπτικοακουστική ομιλία με τίτλο: « ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ-Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ Ο ΠΟΙΗΤΗΣ»

3.Χαιρετισμός και απαγγελία ποίησης του Παλαμά από τους εκπροσώπους των παρευρισκομένων Συλλόγων-φορέων

4.Απονομή του δίγλωσσου βιβλίου-λευκώματος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Πανεπιστημιακού Αθλητισμού για τον Ολυμπισμό και τον Παλαμά στους προαναφερόμενους Συλλόγους που μεριμνούν και φροντίζουν τους πάσχοντες συμπολίτες μας.

5.Τρίλεπτο video της τελετής αφής της Ολυμπιακής φλόγας στην οικία Παλαμά.

 

Με εκτίμηση

Εκ’ μέρους του Συλλόγου Καλών Τεχνών Πάτρας «Κωστής Παλαμάς»

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Διδάκτωρ Ψυχολογίας & Φυσικής Αγωγής Καθηγητής, Μαλλιάς Θεόδωρος

Δ.Τ. Επίσκεψη–ξενάγηση της Κοινο_Τοπίας στο A’ Νεκροταφείο Πάτρας

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

2 Απριλίου 2019

Επίσκεψη – ξενάγηση της Κοινο_Τοπίας στο A’ Νεκροταφείο Πάτρας

Η Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού Κοινο_Τοπία www.koinotopia.gr στα πλαίσια της προαγωγής του Πολιτισμού και της γνωριμίας με χώρους που αναφέρονται στις ιστορικές μνήμες της πόλης διοργανώνει με τη βοήθεια της Γιώτας Καΐκα-Μαντανίκα ιστορικού-φιλολόγου την εξ αναβολής επίσκεψη–ξενάγηση στο Α΄ Νεκροταφείο της Πάτρας την Κυριακή 7 Απριλίου το πρωί.

Στη δράση αυτή μπορούν να μετάσχουν άτομα από 16 ετών αφού προηγουμένως κάνουν τηναπαραίτητη κράτηση στη γραμματεία του συλλόγου στο 2615.002009. Λόγω του περιορισμένου αριθμού θα ισχύσει σειρά προτεραιότητας στις δηλώσεις.

Η δράση αυτή εντάσσεται σε ένα διαχρονικό σχεδιασμό του συλλόγου που στόχο έχει την προσέγγιση ιστορικών, κοινωνικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της Πάτρας ανασύροντας μνήμες με τη βοήθεια συμπολιτών με ειδίκευση γνωστικού αντικειμένου.

Η ξενάγηση στο Α΄ Νεκροταφείο της Πάτρας έχει τριπλό σκοπό. Πρώτον να δούμε την ιστορία του Νεκροταφείου. Δεύτερον να το δούμε ως ένα υπαίθριο Μουσείο, όπου επώνυμοι γλύπτες, επώνυμοι μαρμαρογλύπτες αλλά και λαϊκοί καλλιτέχνες που έδιναν ζωή στο μάρμαρο, δημιούργησαν αυτόν τον υπέροχο χώρο, το οποίον και εμείς θαυμάζουμε. Τρίτον να δούμε και να μάθουμε για την πολυεθνική κοινωνία της Πάτρας κατά τον 19ο αι. Να δούμε αυτήν την τάξη, Ελλήνων και ξένων, που όχι μόνο διαφέντευε την Πάτρα, αλλά και δημιούργησε τη νεοκλασική Πάτρα. Αυτό το οποίο υπάρχει στην πόλη μας και πρέπει να το διαφυλάξουμε είναι το Α΄ Νεκροταφείο. Ο λόγος είναι ότι, ενώ καταστράφηκαν τα νεοκλασικά κτήρια των αστών της Πάτρας, υπάρχουν ακόμη και σήμερα οι ταφικοί τους οίκοι, για να μας θυμίζουν πρόσωπα και γεγονότα της πόλης μας. Αυτός είναι και ο λόγος, για το οποίον πρέπει να κηρυχτεί διατηρητέο ένα μέρος του Α΄ Νεκροταφείου.

Η Γιώτα Καΐκα-Μαντανίκα γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Υπηρέτησε ως καθηγήτρια στη Μέση Εκπαίδευση επί 22 έτη. Ασχολείται επί σειρά ετών με την ιστορία της Πάτρας. Έργα της είναι τα ακόλουθα:

1. Πάτρα 1870-1900: η καθημερινή ζωή της Πάτρας στην αυγή της Μπέλ Επόκ Αχαϊκές Εκδόσεις, 1998

2. Η αστική τάξη στη γειτονιά των αγγέλων. Πάτρα: Α’ Νεκροταφείο (1880-1920) Εκδόσεις «Πικραμένος», 2004

3. Το πτερόν εις τον πίλον. Οι γνωστοί-άγνωστοι Πατρινοί και η πολυεθνική κοινωνία της Πάτρας (1880-1920)Εκδόσεις «Πικραμένος», 2009

4. Χαρτών Μνήμες. Πάτρα 1831-1943. Έκδοση Δήμου Πατρέων, 2014

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Θέματα Δημοκρατικής ευαισθησίας και Κάπνισμα (άρθρο του Δρ. Βασίλη Πασσά στην εφημ. Πελοπόννησος 22.3.2019)

Αγαπητοί φίλοι

Σας προωθούμε το ενδιαφέρον άρθρο του Βασίλη Πασσά επιστημονικά υπεύθυνου της Κίνησης ΠΡΟΤΑΣΗ ενός συλλόγου συνοδοιπόρου της Κοινο_Τοπίας σε πολλές κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανησυχίες. Μια εξ αυτών είναι και η Προστασία των Πολιτών από το Παθητικό Κάπνισμα που αναφέρεται το άρθρο και το οποίο το προσυπογράφουμε.

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΠΝΙΣΜΑ

Του Δρ. Βασίλη Πασσά

Επιστημονικά Υπεύθυνου της Κίνησης «ΠΡΟΤΑΣΗ»

Με αφορμή τα δελτία τύπου του Δικτύων των Φορέων για την Προστασία των πολιτών από το Παθητικό Κάπνισμα μερικοί φίλοι είχαν κάποιες ενστάσεις σχετικά με την παράγραφο που ζητείται από τους πολίτες να ενημερώνουν επώνυμα ή ανώνυμα την Υπηρεσία της Διεύθυνσης Υγιεινής που διενεργεί τους ελέγχους σε κλειστούς χώρους (όπως χώρους διασκέδασης και όχι μόνο) για περιπτώσεις που παραβιάζεται το νομοθετικό πλαίσιο.

Πρόκειται για το αρνητικό στερεότυπο του μαρτυριάρη, συνδεδεμένο με τη μαθητική μας ζωή. Στο σχολείο αν ήσουν θύμα λεκτικής ή εξωλεκτικής βίας δεν έπρεπε να το αναφέρεις στο δάσκαλο ή στους γονείς σου γιατί θα υπήρχαν συνέπειες από τους θύτες. Παράλληλα κάποιοι άλλοι συμμαθητές σου θα σε θεωρούσαν καρφί.

Πιθανόν το αρνητικό στερεότυπο στη χώρα μας προέκυψε από τις περιόδους του εμφυλίου σπαραγμού και της μετά τον εμφύλιο τραγικής κατάστασης της χώρας. Εποχές που οι κρατούντες προέτρεπαν τους πολίτες να καταδίδουν τους συμπολίτες τους, τους γείτονες, τους συγγενείς για τις πεποιθήσεις τους ή τους αγώνες τους για τη δημοκρατία. Μία παρόμοια κατάσταση ζήσαμε και με την χούντα το 67-74. Αυτή ήταν η κακή πλευρά. Υπήρχε όμως και η άλλη πλευρά. Αυτοί που μιλούσαν και καταγγέλλανε εντός και εκτός Ελλάδας για όσα κακά συνέβαιναν τότε μέσα στη χώρα. Δύο μέτρα και δύο σταθμά. Οι κρατούντες, από την μια πλευρά ενθάρρυναν τους καταδότες, από την άλλη συνιστούσαν στους πολίτες να μη μιλάνε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για όσα τραγικά συνέβαιναν. Πάρα πολλοί πλήρωσαν με φυλακίσεις, διώξεις, βασανιστήρια ακόμα και με τη ζωή τους, γιατί μίλησαν.

Φαίνεται λοιπόν ότι η κατάσταση δεν είναι μαύρο η άσπρο.

Η άποψη ότι γενικά όποιος καταμαρτυρεί φαινόμενα και καταστάσεις είναι καταδότης, ρουφιάνος, μαρτυριάρης, ενώ όποιος δε μιλά είναι καλός, μάλλον τους πονηρούς εξυπηρετεί. Το πρόβλημα δεν είναι η διαδικασία αλλά το περιεχόμενο και ο σκοπός της πράξης.

Αν πρόκειται να σωθεί ένα παιδί ή μία γυναίκα από κακοποίηση και βέβαια πρέπει να μιλήσω ακόμη και ανώνυμα. Στο «Χαμόγελο του Παιδιού» αναφέρουν ότι οι καταγγελίες για κακοποίηση παιδιών κατά 98% γίνονται ανώνυμα και το 91% αφορά γονείς.

Αν βέβαια παρέμβεις στην προσωπική ζωή πολιτών και τους εκθέτεις, τους διασύρεις, τόσο για τα «πιστεύω τους» αλλά και για τη συμπεριφορά τους, που δεν παραβιάζει την προσωπική ελευθερία των άλλων, τότε αυτό είναι μία καταδικαστέα πράξη. Κάτι που γίνεται πλέον με τις φωτογραφήσεις ή βιντεοσκοπήσεις με τα κινητά αλλά και τους εκβιασμούς και εκφοβισμούς μέσω διαδικτύου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης και επικοινωνίας.

Να μιλήσουμε τώρα για την ουσία του θέματος.

Οι φορείς που συμμετέχουμε σε αυτό το Δίκτυο αλλά και πολλοί ακόμη που στηρίζουν τους στόχους του δικτύου για την προστασία των πολιτών από το παθητικό κάπνισμα, για δεκαετίες αγωνιζόμαστε για ποιότητα ζωής στην πόλη μας. Η ποιότητα ζωής δεν αφορά μόνο το αστικό περιβάλλον αλλά και το ανθρωπογενές. Προσπαθούμε να λειτουργούμε εμείς αλλά και να εκπαιδεύουμε μικρούς και μεγάλους να λειτουργούν μέσα στα πλαίσια του αλληλοσεβασμού, έχοντας σαν αρχή ότι πρέπει να διεκδικούμε τα όρια της δημοκρατικής μας ελευθερίας μέχρι το σημείο που δεν παραβιάζεται η δημοκρατική ελευθερία και η ελεύθερη βούληση των συμπολιτών μας.

Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που κάποιος λειτουργεί με έναν τρόπο που αδιαφορεί για τους άλλους και τον ενδιαφέρει μόνο το ΕΓΩ του; Το δικαίωμα στην ελευθερία αρχίζει και τελειώνει στο δικό του ΕΓΩ και δεν αναγνωρίζει κανένα βαθμό ελευθερίας στους άλλους; Τι γίνεται όταν καταπατά βασικά δικαιώματα πολιτών τα οποία είναι θεσμοθετημένα;

Εκτιμούμε ότι οι πολίτες οφείλουν αρχικά οι ίδιοι να υπερασπίζονται και να διεκδικούν το δικαιώματά τους να ζουν σε ένα ελεύθερο και ασφαλές περιβάλλον. Παράλληλα όμως η πολιτεία και οι υπηρεσίες της πρέπει να προστατεύουν τους πολίτες από τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων τους, ιδιαίτερα όταν οι πολίτες ως μεμονωμένα άτομα ή συλλογικότητες, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν σε οργανωμένα συμφέροντα που τους απειλούν την ελευθερία, την υγεία αλλά και τη ζωή.

Αποτελεί πάγιο αίτημά μας προς τις υπηρεσίες ελέγχου της τήρησης των κανόνων εύρυθμης λειτουργίας του θεσμικού πλαισίου που έχει καθορίσει το συγκεκριμένο δημοκρατικό πολίτευμα, οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνουν για περιπτώσεις που παραβιάζονται τα δικαιώματά τους από οποιονδήποτε, ώστε να επιλαμβάνονται ως ο νόμος ορίζει.

Καθημερινά βομβαρδιζόμαστε από παραινέσεις και εκκλήσεις από φορείς και υπηρεσίες να μιλάμε και να ενημερώνουμε για περιπτώσεις που παραβιάζονται ανθρώπινα δικαιώματα. Να μιλά ένα παιδί αν κακοποιείται (μην ξεχνάμε ότι η κακοποίηση συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό από τους ίδιους τους γονείς του), να μιλά ένα παιδί και να ενημερώνει αν είναι θύμα εκφοβισμού, ηλεκτρονικού εκβιασμού, να μιλά μία γυναίκα που κακοποιείται αλλά να μιλούν και όσοι αντιλαμβάνονται τέτοια περιστατικά και να τα καταγγέλλουν επώνυμα ή ανώνυμα σε αρμόδιες υπηρεσίες.

Ακόμη και σε πιο απλές περιπτώσεις παροτρύνουμε τους πολίτες να ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές για κακοποίηση ζώων, για καταστροφή του περιβάλλοντος, για κατάληψη πεζοδρομίων, για κατάληψη χώρων και διαβάσεων ΑΜΕΑ και για πολλά άλλα.

Τι θα κάνει κάποιος όταν πηγαίνει σε ένα εστιατόριο που γνωρίζει ότι δεν επιτρέπεται το κάπνισμα και ενώ ξεκινά το φαγητό του, κάποιοι αρχίζουν να καπνίζουν; Συνήθως ζητά ευγενικά (μπορεί και όχι καθώς εκνευρίζεται) να σταματήσουν. Μπορεί να σταματήσουν. Μπορεί και όχι. Μερικές φορές τον απειλούν και τον ειρωνεύονται. Με ποιο τρόπο αυτός ο άνθρωπος θα διεκδικήσει το δικαίωμά του και πως θα προστατευθεί από αυτούς που παραβιάζουν την ελευθερία του; Η σιωπή είναι κάλυψη αυτών που αδιαφορούν για το κοινό καλό. Είναι συμμετοχή στην παραβίαση των δημοκρατικών ελευθεριών.

Πρόσφατα η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας μας ζήτησε να συνεργαστούμε μαζί τους προκειμένου να σταματήσει το κάπνισμα σε κλειστούς χώρους (όπως είχε συμφωνήσει και ο σύλλογος των καταστηματαρχών). Μεταξύ των άλλων μας ζητήθηκε να ενημερώνονται όταν εντοπίζεται παραβίαση, για να προχωρούν σε έλεγχο. Ο νόμος προτρέπει σε ανώνυμες καταγγελίες προκειμένου να μη φοβούνται οι πολίτες. Κάτι τέτοιο συμβαίνει σε οποιαδήποτε καταγγελία.

Η σιωπή και η απόκρυψη δε βοηθά μία κοινωνία να εξελιχθεί.

Το σύγχρονο πολιτικοοικονομικό, κοινωνικό μοντέλο διαπαιδαγωγεί πολίτες φοβισμένους, παθητικούςπου δε μιλούν για ότι αφορά τη λειτουργία της κοινωνίας αλλά εξαντλούν την κοινωνική τους συμμετοχή ασχολούμενοι με τα προσωπικά προβλήματα των ανθρώπων.

Οι πολίτες που θέλουν μία κοινωνία ανθρώπινη, λειτουργική, οφείλουν και πρέπει να επισημαίνουν τις δυσλειτουργίες. Να μη σιωπούν, να μη φοβούνται, να αναφέρουν κάθε αδικία, κάθε παραβίαση δικαιωμάτων πολιτών.

Σεβασμός στην προσωπική και οικογενειακή ζωή των πολιτών. Διαφάνεια, ενδιαφέρον και προβολή κάθε πράξης που αφορά το περιβάλλον των κοινωνιών, ανθρωπογενές ή αστικό.

 

Εφημερίδα Πελοπόννησος 22 Μαρτίου 2019 Σελ.10

Άρθρο του Φώτη Δημητρόπουλου (Φιλολόγου) για τη μουσικοποιητική βραδιά της Κοινο_Τοπίας με αφετηρία τη Madona Sixtina (εφημ. ΓΝΩΜΗ)

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

Αγαπητοί φίλοι

 

Σας προωθούμε το άρθρο-σχόλιο που έγραψε ο φιλόλογος Φώτης Δημητρόπουλος για την μουσικοποιητική βραδιά που η Κοινο_Τοπία διοργάνωσε στις 10 Φεβρουαρίου 2019 με αφετηρία το βιβλίο του Βασίλι Γκρόσσμαν ‘‘Μαντόνα Σιξτίνα’’ σε επιμέλεια της εκπαιδευτικού, εμψυχώτριας και ηθοποιού Αλέκας Ράπτη.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε-φιλοξενήθηκε στην ημερήσια εφημερίδα της Πάτρας ‘‘Γνώμη’’ στις 20 Μαρτίου, παραμονή της Παγκόσμιας ημέρας Ποίησης.

Ευχαριστούμε τον Φώτη Δημητρόπουλο για τα καλά του λόγια και κυρίως για τα εύστοχα σχόλια του.

 

Με αφετηρία τη Madona Sixtina

Του Φώτη Δημητρόπουλου (Φιλολόγου)

Μια ιδιαίτερα εξαιρετική αλλά και εξόχως εγκαρδιωτική εκδήλωση είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην ιστορική αίθουσα συναυλιών της <<Φιλαρμονικής Εταιρίaς Ωδείον Πατρών>> την περασμένη Κυριακή που διοργάνωσε η δραστήρια και ευαίσθητη κοινωνικά και καλλιτεχνικά <<Κοινο_Τοπία>>. Και παρόλον ότι η πρόσκληση μας προδιέθετε για την απόλαυση μιας <<μουσικοποιητικής βραδιάς>> η εμψυχώτρια της εκδήλωσης Αλέκα Ράπτη (ηθοποιός-εκπαιδευτικός) φρόντισε να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα κατάνυξης, πνευματικής ανάτασης και ψυχικού μεγαλείου. Και ασφαλώς σ’ αυτό συνετέλεσε τόσο το θέμα της εκδήλωσης όσο και η προσέγγιση του και ο τρόπος παρουσίασης του. Θέμα ήταν ο πίνακας του Ραφαήλ <<Μαντόνα Σιξτίνα>>, που δισεκατομμύρια ανθρώπινα μάτια έχουν θαυμάσει ανά τους αιώνες, έτσι όπως τον παρουσίασε αισθαντικά στο ομότιτλο βιβλίο του ο Ρώσος συγγραφέας Vasili Grossman (Εκδ. <<Άγρα>> μτφρ. Κατ. Αγγελάκη-Ρούκ).

Και ορθώς η πρόσκληση αναγγέλλει το θέμα ως <<αφετηρία το βιβλίο>>, γιατί το όλο πρόγρaμμα και οι ερμηνείες κειμένων, ποιημάτων, ψαλμών και τραγουδιών, οδήγησαν το κοινό πολύ πιο πέρα από τη θέση ενός μόνον αριστουργηματικού πίνακα. Ίσως και πέραν αυτού που θα ήθελε ο συγγραφέας, δηλαδή την <<αποκάλυψη του μυστικού της μητρικής ομορφιάς… την ορατή απεικόνιση της μητρικής ψυχής που περικλείει κάτι απροσπέλαστο στην ανθρώπινη συνείδηση…>>. Οι κατάλληλες επιλογές από τη βιoγραφία, το έργο και το βιβλίο του Γκρόσσμαν (1905-1964) ως περιπετειώδους και πολυβραβευμένου πολεμικού ανταποκριτή και συγγραφέα αλλά –φευ…- υπό την δυσμένειαν του Στάλιν και τα εμπνευσμένα λόγια του για την Μαντόνα που παρουσίασαν υπέροχα σε θεατρικό αναλόγιο η Αλέκα Ράπτη και ο φιλόλογος Δημήτρης Δραγγανάς προκάλεσαν το ενδιαφέρον του ακροατή ώστε να προσεγγίσει με τα δικά του μάτια την ομορφιά του πίνακα. Έπειτα οι δύο ύμνοι <<Ave Maria>> του Σούμπερτ και <<Maria Dolcissime>> του Ροσσίνι τους οποίους απέδωσε με την απαιτούμενη εκφραστικότητα η διακεκριμένη soprano Λίνα Γερονίκου κινητοποίησε τον ψυχισμό του για την υπέρβαση από την ομορφιά της εικόνας στο αστείρευτο της ζωής και στα υπερκόσμια μηνύματα που εκπέμπει: Γέννηση, Γολγοθά, Ανάσταση.

Και ύστερα οι ωραιότερες απαγγελίες ποιημάτων κορυφαίων Ελλήνων ποιητών, με κεντρικό πυρήνα το πρόσωπο της Παναγίας σκόρπισαν ρίγη συγκινήσεως αφού ο ελληνικός ποιητικός λόγος μας είναι περισσότερο οικείος. Και ενώ οι εκτιμήσεις του Γκρόσσμαν για την Μαντόνα έδειχναν το θείο να προσεγγίσει το ανθρώπινο, ο λόγος των Βαλαωρίτη, Βάρναλη, Παλαμά, Σικελιανού, Ελύτη, Βρεττάκου, Παπαδιαμάντη και άλλων έδειξαν ότι το ανθρώπινο μπορεί να γίνει θείο. Η Παναγία είναι όντως γέφυρα μετάγουσα στους ουρανούς και η Μαντόνα του Ραφαήλ η πύλη της γης, του ανθρώπινου, που υποδέχεται τους ουρανούς. Αφετηρία η Μαντόνα, τέλος η Παναγία. Άλλωστε η Αλέκα Ράπτη όπως εξομολογήθηκε, ένιωθε από καιρό την Αγία Σκέπη Της να την καθοδηγεί σ’ αυτήν την εκδήλωση και όχι μόνο. Έτσι μπόρεσε και ο ακροατής να εξηγήσει το θεσπέσιο πάθος της απαγγελίας της το οποίο ετόνιζε η συγκαταβατική και σεμνοπρεπής φωνή του Δ. Δραγγανά.

Την εκδήλωση έκλεισε η νεοσύστατη μεικτή χορωδία της <<Κοινο_Τοπίας>> με τη διεύθυνση της Λίνας Γερονίκου με νεοελληνικά γνωστά τραγούδια τα οποία άμεσα ή έμμεσα εκφράζουν την αγαπητική σχέση του σημερινού Έλληνα με τη Παναγία. Η χορωδία (στο πιάνο συνόδευε διακριτικά η Κατερίνα Φιλιππάτου) καταχειροκροτήθηκε όπως και η όλη εκδήλωση. Και έχω την γνώμη ότι τέτοιου περιεχομένου και τέτοιας ποιότητας εκδηλώσεις είναι εγκαρδιωτικές για τους αναζητητές όχι μόνο της πρόσκαιρης ανάπαυλας από τα δεινά που μας περιβάλλουν, της διεξόδου από τα αδιέξοδα της παρακμής που στέκονται απειλητικά ολόγυρα μας. Κι αν μάλιστα αναλογισθεί κανείς ότι τα έσοδα αυτής της εκδήλωσης δόθηκαν για την στήριξη του <<Συλλόγου Προστασίας του Αγέννητου Παιδιού>> θα δει με τα μάτια της ψυχής του την εικόνα της Μαντόνας του Ραφαήλ ή της Βυζαντινής Παναγίας και θα συγχαρεί ανεπιφύλακτα τους συντελεστές της.

Εφημερίδα ‘‘Η ΓΝΩΜΗ’’ Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019