Logo

Αναζήτηση

Έκδοση Λευκώματος

NestaniArkadias.jpg

Έκδοση Παραμυθιού

H_Monaxia_tou_Xartaetou2.jpg

Έκδοση Βιβλίου

UglyMan_Mairy_Sidira3.jpg

«Ο ερωτικός Καβάφης»

Erotic_Kavafis2.jpg

Αφιέρωμα στον Αντρέ Τεσινέ


Δόμνα Σαμίου (1928-2012)

Domna_Samiou.jpg

Νίκος Μαμαγκάκης (1929-2013)

Nikos Mamangakis_1.jpg

Παύλος Μάτεσις (1933-2013)

pavlos_matesis2.jpg

Θόδωρος Αγγελόπουλος 1935-2012

gatsos_nikos.jpg

Αφιέρωμα στον Ατόμ Εγκογιάν

Atom_EgoyanPoster.jpg

Έκδοση Παραμυθιού


Το μικρό καΐκι ...

www.pkaronis.gr.jpg

Σεζάρια Έβορα 1941-2011

Cesária-Évora_1.jpg

Πανόραμα Αντρέι Ταρκόφσκι

Andrei_Tarkovsky_Panorama_0.jpg

Ὀδυσσέας Ἐλύτης : ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ (1939)

Afisa_ekthesis_DONTI.jpg

Φυλή Καλάσσα

Kalasha.jpg

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα131
mod_vvisit_counterΧτες775
mod_vvisit_counterΤρέχουσα εβδομάδα2422
mod_vvisit_counterΠροηγ. εβδομάδα5258
mod_vvisit_counterΤρέχων μήνας18617
mod_vvisit_counterΠροηγ. μήνας25730

Online (τελευταία 20 λεπτά): 12

Κεραμέων Έργα

Kerameon_Erga.JPG

Καιρός

CRASH του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (David Cronenberg) PDF Εκτύπωση E-mail
Κυριακή, 25 Απρίλιος 2010 00:03

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (David Cronenberg)

ΧΩΡΑ: Καναδάς, Αγγλία 1996 ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90΄ έγχρωμο

ΜΟΥΣΙΚΗ: Howard Shore ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Peter Suschitzky

 ΣΕΝΑΡΙΟ: Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζέιμς Μπάλαρντ (J.G. Ballard)

  ΠΑΙΖΟΥΝ: James Spader, Holly Hunter, Elias Koteas, Deborah Kara Unger, Rosanna Arquette, Peter MacNeill, Yolande Julian, Cheryl Swarts, Judah Katz, Nicky Guadagni, Ronn Sarosiak, Boyd Banks, John Stoneham Jr. Alice Poon, κ. α.

Διακρίσεις και βραβεία:

Ειδικό Βραβείο της επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών 1997

Βραβείο της Καναδικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης 1996

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

[...] Δυστυχώς, όπως δείχνουν τα πράγματα, όπως δείχνει και το «Crash», το εκπληκτικό «έπος της παρακμής» του καναδού Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, βασισμένο σε μυθιστόρημα του «καταραμένου» Τζέιμς Μπάλαρντ, ο Όσβαλντ Σπένγκλερ ήταν όντως προφητικός το 1918, που εκδόθηκε ο πρώτος τόμος του έργου του Η παρακμή της Δύσης, για να συμπληρωθεί μ' έναν δεύτερο το 1922, που θα διπλασιάσει τον αρχικό πανικό. Δεν είναι εύκολο να αποδεχθείς ότι ο τεχνολογικός πολιτισμός αναπτύσσεται ερήμην του πνευματικού, αλλά φθίνει αδιάκοπα βαδίζοντας προς το τέλος του.

Προσοχή δεν επιστρέφει αταβιστικά σε μορφές ανάλογες μ' αυτές των εφτά προγενέστερων πεθαμένων πολιτισμών, απλώς πεθαίνει και κανείς δεν ξέρει τον καιρό που πεθαίονει τι είδους πνευματικός πολιτισμός θα πάρει τη θέση του. Ίσως να μοιάζει με αυτόν που ευαγγελίζεται το «Crash». Που τώρα μας φαίνεται εντελώς παράλογος διότι συνηθίσαμε να αντιμετωπίζουμε θετικά και γραμμικά και όχι κυκλικά και αρνητικά την πνευματική ανάπτυξη, μπερδεύοντάς την με την τεχνολογική ανάπτυξη, που είναι πράγματι γραμμική και εμφανίζει μια αξιοθαύμαστη συνέχεια από την αιγυπτιακή αρχαιότητα μέχρι της μέρες μας.

Οι επικριτές του απαισιόδοξου Σπένγκελ λεν πως είναι λάθος, πρώτον να ξεχωρίζουμε τον πνευματικό από τον τεχνολογικό πολιτισμό, και δεύτερον να μην πιστεύουμε πως και ο πνευματικός πολιτισμός εξελίσσεται γραμμικά και όχι κυκλικά. Άρα δεν υπάρχει πρόβλημα παρακμής και θανάτου του σημερινού δυτικού πολιτισμού, αλλά μόνο διαφοροποίησής του. Όμως, ακόμα κι έτσι να 'ναι, μπαίνει το πρόβλημα του είδους και της μορφής του διαφορετικού πολιτισμού, που θα προκύψει μέσα από τη γραμμική εξέλιξη του σημερινού πνευματικού πολιτισμού. Ο Φρόιντ, στα γεροντικά του έργα δεν θα διστάσει να βάλει μπουρλότο στο ίδιο το έργο του, δηλαδή στον αισιόδοξο και ερωτικό φροϊδισμό, αυτόν που ξέρουμε, κάνοντας πως δεν ξέρουμε τίποτα για την έσχατη περί έρωτος θανατερή άποψή του. Ο Φρόιντ, μ' εκείνο το φοβερό «ένστικτο του θανάτου» θα σπρώξει τον έρωτα κατ' ευθείαν πάνω στο θάνατο: ο έρωτας και ο θάνατος είναι το ίδιο πράγμα, ή μάλλον οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος. Ακριβώς αυτό είναι και το θέμα του κατάμαυρου αριστουργήματος του Κρόνεμπεργκ Crash, που έφερε σε αμηχανία πάρα πολλούς: όλοι οι ήρωες αυτής της ταινίας είναι του θανατά (στην κυριολεξία) ερωτευμένοι με το θάνατο. Ξέρουμε πως τα παιδιά που κάνουν σούζες με τις μηχανές τους φλερτάρουν με το θάνατο, ξέρουμε πως οι ραλίστες παίζουν με το θάνατο, ξέρουμε πως ο Τζέιμς Ντιν, που στις 30 Σεπτεμβίου 1955 σκοτώθηκε προσπαθώντας να «απογειώσει» την Πόρσε του θα γίνει ο πρώτος άγιος μιας καινούργιας θρησκείας, που λατρεύει το θάνατο. Δηλαδή τον έρωτα, σύμφωνα με το φροϊδικό δόγμα για το «ένστικτο του θανάτου.»

Βασίλης Ραφαηλίδης, ΕΘΝΟΣ, 2 Μαρτίου 1997 ("Πέρα από τον κινηματογράφο" Α' τόμος, εκδόσεις του Εικοστού πρώτου, Αθήνα 2003)

«Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι παραδόθηκε αμαχητί στη γοητεία του «Crash» και του 54χρονου καναδού σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. «Η καλύτερη ταινία των Καννών», έλεγε από τις 18 Μαΐου, περιφερόμενος στα ενδότερα του πολυτελούς Carlton Hotel της Κρουαζέτ. Σε τέτοιο σημείο την πίστεψε και την υποστήριξε, ώστε σε ρυθμό παραληρήματος εξηγούσε στην Αντζέλικα Χιούστον ως τις πέντε τα ξημερώματα τα ατού των αλλεπάλληλων συγκρούσεων· και της ταινίας και του Κρόνενμπεργκ και των υποψήφιων θεατών τους.

Αποτέλεσμα; Αμήχανος ο ογκώδης «πάπας» του διεθνούς κινηματογράφου και πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής των περυσινών Καννών, Φράνσις Φορντ Κόπολα. Η επιτροπή έπρεπε να επιλέξει ανάμεσα στον Χριστό και στον Εωσφόρο! Ανάμεσα στα «Μυστικά και ψέματα» του Μάικ Λι και στο «Crash» του Κρόνενμπεργκ. Η ετυμηγορία ήταν διπλωματική. Ο Χρυσός Φοίνικας στον Μάικ Λι, ειδικό βραβείο «επιτευγμάτων» στον Καναδό των νοσηρών εικόνων.

Όλοι και όλα διχάστηκαν. Κριτικοί, κοινό, επαγγελματίες, παραγωγοί, διανομείς. Οι πάντες. «It's a scandal for money bussines» (σκάνδαλο για λεφτά). «It's a prophecy» (προφητεία) από την άλλη. Ποιος θα το κρίνει; Μόνο ο χρόνος. Προς το παρόν η ταινία καθιερώνεται ως το κινηματογραφικό cult γεγονός του 1997.

Είναι μεσημέρι, είναι 17 Μαΐου 1996, είναι η μεγάλη αίθουσα συνεντεύξεων Les Ambassadeurs του Palais du Festival των Καννών. Είναι το επιτελείο του «Crash». Τα μάτια όλων «κυκλοφορούν» με λαιμαργία πάνω σε ένα «νέο» κινηματογραφικό θηλυκό. Στην αιλουροειδή Ντέμπρα Ανγκερ. Δύο ώρες νωρίτερα τα βλέμματα όλων είχαν σκανδαλιστεί από τις διαστροφές της. Για να ερεθίσει, αλλά και για να ερεθιστεί, περιέγραφε στον (επί της οθόνης) σύζυγό της Τζέιμς Σπέιντερ διαστροφές ποικίλων ειδών και περιεχομένων. Δύο πράγματα ενέπνεαν τη σεξουαλική της ορμή: να περιγράφει με όλες τις λεπτομέρειες την είσοδο του πέους του Elias Coteas στη στοματική κοιλότητα του άντρα της, ενθουσιασμένη από την αλμυρή γεύση του σπέρματός του· αλλά και να εξηγεί με το νυ και με το σίγμα τις δικές της περιπτύξεις με τη Χόλι Χάντερ.

Πορνό; Για μερικούς ναι, θεωρήθηκε πορνό κουλτούρας. Για άλλους μια ιλιγγιώδης κάθοδος στην κόλαση, μια εφιαλτική μελλοντολογία με όχημα την Porsche Spider 590 του Τζέιμς Ντιν, με επιβάτες τον μικρόκοσμο του δυτικού μας πολιτισμού. «Η Δύση είναι καταδικασμένη να συντριβεί», έγραφε πριν από 35 χρόνια ο Εντουαρντ Αλμπι στο θεατρικό του έργο «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;». Και η συντριβή επέρχεται- κυριολεκτικά-επί των σωμάτων και των «ψυχών» των πέντε ηρώων του αειθαλούς, καταραμένου συγγραφέα Τζέιμς Μπάλαρντ. «Πρέπει να αλλάξουμε τη μορφή του ανθρώπινου σώματος με τη σύγχρονη τεχνολογία», λέει και ξαναλέει ο Elias Coteas, που υποδύεται τεχνικό αγωνιστικών αυτοκινήτων. Παραισθησιογόνο του και «ηρωίνη» του η αυτοκτονία! Ενθουσιάζεται, αναπνέει, ζει, υπάρχει, ερεθίζεται σε βαθμό εκσπερμάτισης, όταν ο ίδιος αναπαριστά θρυλικές μετωπικές συγκρούσεις αυτοκινήτων θρυλικών ονομάτων. Η μετωπική της Porsche του Τζέιμς Ντιν, που έλαβε χώρα στις 30 Σεπτεμβρίου του 1955, είναι η αγαπημένη του. Το σημείο αναφοράς του. Το δικό του «Ποτέμκιν» και η είσοδός του στα χειμερινά ανάκτορα της κολάσεως! Καθημερινώς υφιστάμεθα μικρές «εγχειρήσεις» λοβοτομής. Δεν μας αρκούν αυτά που έχουμε. Καταφεύγουμε στις παραισθησιογόνες ουσίες, στα εργαλεία, στην ακουστική πορνεία.»

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ, ΤΟ ΒΗΜΑ, 19 Ιανουαρίου 1997


Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ ΣΥΖΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΤΖΕΙΜΣ ΜΠΑΛΑΡΝΤ

Οσοι συγγραφείς επιθυμούν να δουν στην οθόνη όλες τις λεπτομέρειες των τυπωμένων βιβλίων τους είναι εγωπαθείς και αξιολύπητοι.

ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ: «Η ανθρωπότητα πλησιάζει μια νέα εποχή καταστροφής. Οχι μόνο "σκοτώνει" ποικιλοτρόπως, αλλά αυτοκτονεί συνειδητά και οικειοθελώς»!

Στην αίθουσα Les Ambassadeurs δύο άνθρωποι αντιμετωπίζουν το σκάνδαλο: ο Κρόνενμπεργκ και ο «Πυγμαλίων» Τζέιμς Μπάλαρντ. Ο σκηνοθέτης και ο συγγραφέας. Προηγουμένως ο Τζέιμς Σπέιντερ φορώντας σκούρα γυαλιά ηλίου, καπνίζοντας το ένα τσιγάρο μετά το άλλο, αιφνιδιάζει και σκανδαλίζει την ατμόσφαιρα, όταν κάποιος τον ειρωνεύεται για τις γυμνές πόζες και τις αλλεπάλληλες σεξουαλικές του επιδόσεις: «Να σας πω», λέει, «όταν γαμάς δεν μπορείς να δεις το πέος σου. Είναι ζήτημα γεωγραφίας»!

­ Και εσείς, κύριε Μπάλαρντ, πιστεύετε πως είναι πρόβλημα γεωγραφίας;

ΜΠΑΛΑΡΝΤ: «Θα σας μιλήσω ειλικρινά, διότι δεν έχω τίποτα απολύτως να σας κρύψω. Το "Crash" είναι από τις καλύτερες ταινίες που έχω δει πάνω στη βία, στο σεξ. Its a great film (είναι μια σπουδαία ταινία), knock out».

­ Και σε σχέση με το βιβλίο σας;

ΜΠΑΛΑΡΝΤ: «Μου αρέσει το ίδιο. Στην πραγματικότητα μου αρέσει περισσότερο. Οσοι συγγραφείς επιθυμούν να δουν στην οθόνη όλες τις λεπτομέρειες των τυπωμένων βιβλίων τους είναι εγωπαθείς και αξιολύπητοι. Η ταινία είναι κάτι αυτόνομο. Ο Ντέιβιντ εμπνεύστηκε από το βιβλίο μου και έκανε κάτι δικό του, που σε τελευταία ανάλυση υπηρετεί πλήρως το περιεχόμενο του μυθιστορήματος».

­ Μα δεν είναι επικίνδυνες αυτές οι σεξουαλικές περιπλανήσεις;

ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ: «Αυτές οι σκηνές αποτελούν οργανικό μέρος της ταινίας. Αποκαλύπτουν το "φιλοσοφικό" μέρος της».

­ Και ποιο είναι αυτό;

ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ: «Δεν το είδατε; Τα φετίχ, τα υποκατάστατα, η παραμόρφωση σωμάτων και "πνευμάτων". Καθημερινώς υφιστάμεθα μικρές "εγχειρήσεις" λοβοτομής. Δεν μας αρκούν αυτά που έχουμε. Καταφεύγουμε στις παραισθησιογόνες ουσίες, στα εργαλεία, στην ακουστική πορνεία. Το όχημα τρέχει ιλιγγιωδώς με σπασμένα φρένα. Ή μάλλον τα πόδια του οδηγού δεν πάνε στα φρένα. Μονίμως πατάνε γκάζι».

­ Σε όλους συμβαίνει αυτό; Όλοι τρέχουμε προς την καταστροφή;

ΜΠΑΛΑΡΝΤ: «Μερικές κοινωνικές ομάδες. Ο "ιός" επωάζεται πρώτα στα πιο επιρρεπή άτομα και μετά διαδίδεται ανεξέλεγκτα».

­ Διαβάζοντας το βιβλίο και βλέποντας την ταινία έχω την εντύπωση πως και οι δύο το «γλεντάτε», το ζείτε.

ΜΠΑΛΑΡΝΤ: «Πρώτα βιώνεις μια κατάσταση, περνάς το κόκαλο, φτάνεις στο μεδούλι και μετά την περιγράφεις. Κάθε έργο είναι μέρος της εμπειρίας μας. Γράφεις με "αίμα", όχι με μελάνι».

ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ: «Μα η εμπειρία της φετιχοποίησης των αντικειμένων είναι μια γενική κατάσταση. Αυτοκίνητο και κινηματογράφος μεγάλωσαν μαζί. Το ένα συμπληρώνει το άλλο. Με τις εικόνες "τρέχεις" στη φαντασία σου, στο απραγματοποίητο· με το αυτοκίνητο διαθέτεις την ψευδαίσθηση πως είσαι ελεύθερος. Και τα δύο όμως σε οδηγούν στην οφθαλμαπάτη».

­-Και το σεξ;

ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ: «Σήμερα η σεξουαλικότητα και τα συναισθήματα δεν πηγάζουν από μια φυσική "βάση", όπως παλιότερα. Και τα δύο έχουν μεταμορφωθεί σε κάτι άλλο. Και όσο μεταμορφώνονται τόσο επισπεύδουν τον θάνατό μας».

­Δηλαδή έρωτας ίσον αυτοκίνητο και αυτοκίνητο ίσον θάνατος;

ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ: «Στη θέση του φυσικού σεξ βάλτε τη φαντασίωση, στη θέση του "αυτοκινήτου" τον ιλιγγιώδη ρυθμό της εποχής μας και στη θέση του θανάτου την αυτοκαταστροφική μανία που καταλήγει σε μαζική αυτοκτονία».

­Έτσι από περιέργεια, πώς πείσατε όλα αυτά τα ονόματα να γδυθούν, να «κοιμηθούν» ο ένας με τον άλλον, αδιάφορα από το φύλο του παρτενέρ τους;

ΚΡΟΝΕΝΜΠΕΡΓΚ: «Δεν χρειάστηκε να πείσω κανέναν και καμία. Ρωτήστε τους. Γδύθηκαν με ευχαρίστηση». Και προτού προλάβει να ολοκληρώσει τη φράση του, η Χόλι Χάντερ συμπληρώνει... απολογητικά: «Ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που συνάντησα στην καριέρα μου».

Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ, 19 Ιανουαρίου 1997 (ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ)

 

Δείτε το trailer της ταινίας στο YouTube: Κλικ εδώ

Ιστοσελίδα για την ταινία στο imdb: Κλικ εδώ

Το βιβλίο Crash του Τζέημς Μπάλλαρντ κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Απόπειρα (1992), σε μετάφραση Γιώργου-Ικαρου Μπαμπασάκη και Σώτης Τριανταφύλλου.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 05 Οκτώβριος 2013 00:23
 

Υποστηρικτές


Ν. Αρβανιτόπουλος & ΣΙΑ
Αγ.Ανδρέου 115 & Πατρέως
Τηλ.: 2610-223657

ΠΟΛΙΤΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ


Η Κοινο_Τοπία στο Facebook.

facebook_images.jpeg

Δίκτυο Φορέων για την Προστασία από την Ηχορρύπανση

Πρόγραμμα προβολών 2013-2014


Η Beat ποίηση επί σκηνής

Poster_Beat_poetry.jpg

Οδοντωτός Αυτός ο Ακούραστος

Odontotos.jpg

Στρουθοκαμηλισμοί πολιτείας και τοπικής αυτοδιοίκησης


Οδυσσέας Ελύτης (1911-1996)

Odysseas_Elytis_10.jpg

Μουσείο Ακρόπολης

Ημέρα Περιβάλλοντος

imera_perivallontos.jpg

Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών

Archaeological_Museum_of_Patras8.JPG

Η Κοινο_Τοπία, Προτείνει


Η Κοινο_Τοπία, Ακούει...


Η Κοινο_Τοπία, Διαβάζει...


Εθνικό Κέντρο Βιβλίου

EKEBIgr.jpg

Γιορτάζουν