Δ.Τ. 50 χρόνια ενημέρωσης, προειδοποίησης αλλά και επιπόλαιου εφησυχασμού

Δ.Τ. Παρουσιάστηκε το νέο βιβλίο της ιστορικού-φιλολόγου Γιώτας Καΐκα παρουσία εκατοντάδων πολιτών

Δ.Τ. Παρουσιάζεται το νέο βιβλίο της ιστορικού-φιλολόγου Γιώτας Καΐκα ”Μνήμες και Εικόνες”

Δ.Τ. Ένα αφιέρωμα στη μνήμη της συμπληρωματικής θεραπεύτριας Δήμητρας Τσατσούρη από την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Βλάβες συρμού γεννούν ερωτήματα

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η μουσική εκδήλωση για τα 20 χρόνια UPFM στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Π.Π.

4μερη γνωριμία Θεσσαλονίκης με ημερήσια επίσκεψη Χαλκιδικής με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Συνεχίζονται οι περιηγήσεις – ξεναγήσεις της Κοινο_Τοπίας στα ιστορικά αποτυπώματα της Πάτρας με αφηγήτρια τη Γιώτα Καΐκα 

Δ.Τ. Μουσική εκδήλωση για τα 20 χρόνια του UPFM στο Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών

7μερη γνωριμία με τη μυροβόλο Χίο και τα Μαστιχοχώρια της με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Εκδηλώσεις UPFM για τα 20 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας του

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Περιήγηση στην Αθωνική Πολιτεία’’ με την Κοινο_Τοπία

Καλό Πάσχα. Η γραμματεία της Κοινο_Τοπίας θα παραμείνει κλειστή 13-23 Απριλίου

Δ.Τ. «Καθυστερήσεις δρομολογίων. Ως πότε;»

Δ.Τ. Επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Περιήγηση στην Αθωνική Πολιτεία’’ με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Διαχρονική ταυτότητα του τόπου της καρδιάς μας. Ενθουσίασε η αφήγηση της Γιώτας Καΐκα – ξεκινούν οι περιηγήσεις

3μερη γνωριμία με Αργυρόκαστρο, Βουθρωτό, Αγ. Σαράντα, Εξαμίλι, Δερβιτσάνη, Γαλάζιο μάτι της Αλβανίας

Δ.Τ. Επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Περιήγηση στην Αθωνική Πολιτεία’’ με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Ενεργά μέλη, υποστηρικτές και φίλοι στήριξαν το 2022 την Κοινο_Τοπία και τις δράσεις της

Δ.Τ. Διαχρονική ταυτότητα του τόπου της καρδιάς μας. Ομιλία-περιηγήσεις με την Κοινο_Τοπία

]

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

8 Φεβρουαρίου 2014

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία

της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

 

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας μίλησε η πολεοδόμος Χαρά Παπαδάτου Γιαννοπούλου η οποία συνοδεία εποπτικού υλικού γνώρισε στους συμμετέχοντες τη μεγάλη μορφή στην επιστημονική ιστορία της Ελλάδας την Υπατία την Αλεξανδρινή. Μετά την εκδήλωση ακολούθησε γόνιμος διάλογος και προβληματισμός για την ιστορική περίοδο στην οποία έζησε και πέθανε η Υπατία. Τη συζήτηση εκ μέρους της Κοινο_Τοπίας συντόνισε ο Δημήτρης Μπάλλας.

Η Χαρά Γιαννοπούλου κατά την ομιλία της είπε: Η Υπατία ανήκει στην, άγνωστη στους πολλούς, συμβολή της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα στις επιστήμες και κυρίως στους δυσκολότερους τομείς της, τη φιλοσοφία και τα μαθηματικά που έχουν έντονο άρωμα γυναίκας στην αρχαιότητα.

Η Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια πιθανόν το 370 μ.Χ. (κατ΄ άλλους λίγο νωρίτερα) και πέθανε στην ίδια πόλη το 415. Ήταν κόρη του Θέωνα (335-405) του μαθηματικού, του τελευταίου διευθυντού της Βιβλιοθήκης και του Μουσείου (πανεπιστημίου) της Αλεξανδρείας, ένας από τους τελευταίους μαθηματικούς και αστρονόμους της ελληνιστικής περιόδου στην Αλεξάνδρεια.

Η Υπατία μαθήτευσε κοντά στον πατέρα της αλλά και στην Κάτω Ιταλία και την Αθήνα. Η ίδια ήταν μια χαρισματική προσωπικότητα. Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια ανέλαβε την εκεί Φιλοσοφική σχολή όπου δίδαξε Φιλοσοφία, Μαθηματικά και Αστρονομία, ως νεοπλατωνική φιλόσοφος. Μαζί με τoν Συνέσιο, (τον χριστιανό Συνέσιο τον Κυρηναίο, τον μετέπειτα επίσκοπο Πτολεμαΐδος) εκπροσωπούσαν τον νεοπλατωνισμό στην Αλεξάνδρεια.

Έγινε πολύ γνωστή για τη διδασκαλία της και προσείλκυσε πολλούς μαθητές και απέκτησε μεγάλη φήμη και επιρροή. Ήταν αφιερωμένη ολοκληρωτικά στην επιστήμη με τρόπο ασκητικό. Η Υπατία, εκτός των άλλων σχολίασε τα Κωνικά του Απολλώνιου του Περγαίου, σχολίασε επίσης εκτενώς την Αριθμητική του Διόφαντου ακόμα την Αλμαγέστη (Μεγίστη σύνταξη της αστρονομίας) του Πτολεμαίου. Προχώρησε ακόμη στην κατασκευή οργάνων που παρουσίαζαν τις θέσεις των άστρων και των πλανητών (αστρολάβος).

O τραγικός της θάνατος κατετάραξε πράγματι την ιστορία και μέχρι σήμερα επεσκίασε ό,τιδήποτε άλλο είχε σχέση με τη ζωή της. Μέσα σε μια ταραγμένη εποχή, βρισκόμαστε στο 415 μ.X. περίπου 900 χρόνια μετά την κλασσική εποχή, στο μεταίχμιο μεταξύ του αρχαίου και του μεσαιωνικού κόσμου όπου η Ρώμη κλείνει το μελανό της βίο και ανατέλλει το Βυζάντιο που θα κρατήσει για τα επόμενα 1000 χρόνια.

Τις λίγες πληροφορίες τόσο για τη ζωή της όσο και το θάνατό της παίρνουμε κυρίως από το σύγχρονό της ιστοριογράφο Σωκράτη Σχολαστικό, ο οποίος μιλάει με μεγάλο θαυμασμό για την επιστημονική της κατάρτιση και για τη μεγάλη ακτινοβολία της προσωπικότητάς της. Το θάνατό της τον αποδίδει στο φθόνο εναντίον της. Αλλά κυρίως στη διαμάχη μεταξύ του Κυρίλλου του επισκόπου Αλεξανδρείας και του Ρωμαίου επάρχου Ορέστη, αμφοτέρων χριστιανών. Η Υπατία ήταν στενή φίλη του Ορέστη και θεωρήθηκε ότι επηρεάζει τον Ορέστη αρνητικά για τον Κύριλλο. Ο θάνατός της υπήρξε δραματικός μια και το πλήθος τη διαμέλισε κυριολεκτικά. Οι μετέπειτα καταγραφές σχετικά με το θάνατό της ασκούν δριμεία κριτική στους θύτες. Συγκεκριμένα ο πατριάρχης Φώτιος τον 9 ο μ.Χ. αιώνα σχολιάζει με δριμύτητα το φόνο της φιλοσόφου θεωρώντας τον ως «ἄγος μέγιστον καί ὄνειδος τῆ πατρίδι».

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Share
Share

Comments are closed.