Δ.Τ. Απαραίτητη η επισκευή και συντήρηση της μετρικής γραμμής του Προαστιακού σε όλο της το μήκος!

Δ.Τ. 13 Φεβρουαρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου. 1921-2021, Εκατό χρόνια από την έναρξη της μαζικής ακρόασης

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ. Η Κοινο_Τοπία εξυπηρετεί μόνο κατόπιν ραντεβού

Δ.Τ. Γενναιόδωρα Ενεργά Μέλη και υποστηρικτές συνεισέφεραν οικονομικά για την επιβίωση της Κοινο_Τοπίας και τη στήριξη των ανθρωπιστικών της δράσεων

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ. Επαναλειτουργία της γραμματείας της Κοινο_Τοπίας

Λεκτικοί συνειρμοί για την απώλεια του γλύπτη Δ. Γερολυμάτου (του Σάκη Κάπαρη)

Το εμβόλιο και εμείς… (της Μαίρης Μακρή, Βιοχημικού)

Πολλές πολλές ευχές για το 2021 από την ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ

Η ΟΙΚΙΠΑ υποψήφια στα «Πρόσωπα της χρονιάς 2020» αξίζει την επιβράβευση μέσω της ψήφου μας

Δ.Τ. Το παζάρι της Κοινο_Τοπίας έγινε ηλεκτρονικό και σας περιμένει. Στηρίζουμε την κοινωνία των Ενεργών Πολιτών

Δ.Τ. Ο ΝΗΡΕΑΣ συμμετείχε στο 23ο Φόρουμ Ανάπτυξης με θέμα «Οι κοινωνικές οργανώσεις μπροστά στα νέα δεδομένα»

Δ.Τ. Αυτές τις γιορτές κάνω μια δωρεά στην Κοινο_Τοπία. Στηρίζω την κοινωνία των Ενεργών Πολιτών

Δ.Τ. Η αλυσίδα αλληλεγγύης της Κοινο_Τοπίας στήριξε πληγέντες από την πρόσφατη κακοκαιρία ‘‘Ιανός’’ και τα συνακόλουθά της

Δ.Τ. H Συμμετοχή του ΝΗΡΕΑ στο 23 Φόρουμ Ανάπτυξης «Οι κοινωνικές οργανώσεις μπροστά στα νέα δεδομένα»

Δ.Τ. Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών τη χρονιά του covid

Κάθε άλλο παρά τελειώσαμε με την ΑΜΙΑΝΤΙΤ (του Γιώργου Κανέλλη)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Αναστολή λειτουργιών της Κοινο_Τοπίας που απαιτούν αυτοπρόσωπη παρουσία

Δ.Τ. Πραγματοποιήθηκαν στην Κοινο_Τοπία η 2η και 3η εισαγωγική παρουσίαση-συζήτηση για τη διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων στη καθημερινότητά μας

Δ.Τ. Το εντευκτήριο της Κοινο_Τοπίας σας περιμένει την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου στον πολυχώρο της οργάνωσης

Δ.Τ. Πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η επίσκεψη-γνωριμία με το καταφύγιο των Υψηλών Αλωνίων και τις ιστορικές μνήμες που το συνοδεύουν

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

8 Φεβρουαρίου 2014

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία

της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

 

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας μίλησε η πολεοδόμος Χαρά Παπαδάτου Γιαννοπούλου η οποία συνοδεία εποπτικού υλικού γνώρισε στους συμμετέχοντες τη μεγάλη μορφή στην επιστημονική ιστορία της Ελλάδας την Υπατία την Αλεξανδρινή. Μετά την εκδήλωση ακολούθησε γόνιμος διάλογος και προβληματισμός για την ιστορική περίοδο στην οποία έζησε και πέθανε η Υπατία. Τη συζήτηση εκ μέρους της Κοινο_Τοπίας συντόνισε ο Δημήτρης Μπάλλας.

Η Χαρά Γιαννοπούλου κατά την ομιλία της είπε: Η Υπατία ανήκει στην, άγνωστη στους πολλούς, συμβολή της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα στις επιστήμες και κυρίως στους δυσκολότερους τομείς της, τη φιλοσοφία και τα μαθηματικά που έχουν έντονο άρωμα γυναίκας στην αρχαιότητα.

Η Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια πιθανόν το 370 μ.Χ. (κατ΄ άλλους λίγο νωρίτερα) και πέθανε στην ίδια πόλη το 415. Ήταν κόρη του Θέωνα (335-405) του μαθηματικού, του τελευταίου διευθυντού της Βιβλιοθήκης και του Μουσείου (πανεπιστημίου) της Αλεξανδρείας, ένας από τους τελευταίους μαθηματικούς και αστρονόμους της ελληνιστικής περιόδου στην Αλεξάνδρεια.

Η Υπατία μαθήτευσε κοντά στον πατέρα της αλλά και στην Κάτω Ιταλία και την Αθήνα. Η ίδια ήταν μια χαρισματική προσωπικότητα. Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια ανέλαβε την εκεί Φιλοσοφική σχολή όπου δίδαξε Φιλοσοφία, Μαθηματικά και Αστρονομία, ως νεοπλατωνική φιλόσοφος. Μαζί με τoν Συνέσιο, (τον χριστιανό Συνέσιο τον Κυρηναίο, τον μετέπειτα επίσκοπο Πτολεμαΐδος) εκπροσωπούσαν τον νεοπλατωνισμό στην Αλεξάνδρεια.

Έγινε πολύ γνωστή για τη διδασκαλία της και προσείλκυσε πολλούς μαθητές και απέκτησε μεγάλη φήμη και επιρροή. Ήταν αφιερωμένη ολοκληρωτικά στην επιστήμη με τρόπο ασκητικό. Η Υπατία, εκτός των άλλων σχολίασε τα Κωνικά του Απολλώνιου του Περγαίου, σχολίασε επίσης εκτενώς την Αριθμητική του Διόφαντου ακόμα την Αλμαγέστη (Μεγίστη σύνταξη της αστρονομίας) του Πτολεμαίου. Προχώρησε ακόμη στην κατασκευή οργάνων που παρουσίαζαν τις θέσεις των άστρων και των πλανητών (αστρολάβος).

O τραγικός της θάνατος κατετάραξε πράγματι την ιστορία και μέχρι σήμερα επεσκίασε ό,τιδήποτε άλλο είχε σχέση με τη ζωή της. Μέσα σε μια ταραγμένη εποχή, βρισκόμαστε στο 415 μ.X. περίπου 900 χρόνια μετά την κλασσική εποχή, στο μεταίχμιο μεταξύ του αρχαίου και του μεσαιωνικού κόσμου όπου η Ρώμη κλείνει το μελανό της βίο και ανατέλλει το Βυζάντιο που θα κρατήσει για τα επόμενα 1000 χρόνια.

Τις λίγες πληροφορίες τόσο για τη ζωή της όσο και το θάνατό της παίρνουμε κυρίως από το σύγχρονό της ιστοριογράφο Σωκράτη Σχολαστικό, ο οποίος μιλάει με μεγάλο θαυμασμό για την επιστημονική της κατάρτιση και για τη μεγάλη ακτινοβολία της προσωπικότητάς της. Το θάνατό της τον αποδίδει στο φθόνο εναντίον της. Αλλά κυρίως στη διαμάχη μεταξύ του Κυρίλλου του επισκόπου Αλεξανδρείας και του Ρωμαίου επάρχου Ορέστη, αμφοτέρων χριστιανών. Η Υπατία ήταν στενή φίλη του Ορέστη και θεωρήθηκε ότι επηρεάζει τον Ορέστη αρνητικά για τον Κύριλλο. Ο θάνατός της υπήρξε δραματικός μια και το πλήθος τη διαμέλισε κυριολεκτικά. Οι μετέπειτα καταγραφές σχετικά με το θάνατό της ασκούν δριμεία κριτική στους θύτες. Συγκεκριμένα ο πατριάρχης Φώτιος τον 9 ο μ.Χ. αιώνα σχολιάζει με δριμύτητα το φόνο της φιλοσόφου θεωρώντας τον ως «ἄγος μέγιστον καί ὄνειδος τῆ πατρίδι».

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Comments are closed.