ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ. Καλοκαιρινά συναπαντήματα της Κοινο_Τοπίας

Δ.Τ. Ναυαγίων ναυάγια σε σκηνοθεσία Μαίρης Σιδηρά. Η Κοινο_Τοπία παρακολούθησε μια έξτρα παράσταση με ανθρωπιστικό πρόσημο

Πρόγραμμα 1ης Πολιτιστικής επίσκεψης στην Αθήνα 2022 με την Κοινο_Τοπία

Μια ερευνητική εργασία για νοσήσαντες από Covid-19. Λάβε και συ μέρος ως συμβολή στην αντιμετώπιση της πανδημίας

Δ.Τ. Ναυαγίων ναυάγια της Μαίρης Σιδηρά. Μια έξτρα παράσταση για ανθρωπιστική δράση της Κοινο_Τοπίας

Δ.Τ. Να σταματήσει η καταστροφή των αστικών δέντρων ! Κοινή ανακοίνωση 30 φορέων και οργανώσεων

Πασχαλινές ευχές. Η γραμματεία της Κοινο_Τοπίας θα παραμείνει κλειστή για Πάσχα

Δ.Τ. Η προσπάθεια για την ανακούφιση των προσφύγων και των εκτοπισμένων της Ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία από την Κοινο_Τοπία συνεχίζεται

Γνωριμία με την Πάρο και την Αντίπαρο της φύσης, της ιστορίας και του πολιτισμού

Δ.Τ. Ο Νότιος κλάδος του προαστιακού είναι ευκαιρία, αξίζει τη στήριξή μας!

Δ.Τ. Αναγκαία η ευρεία διαβούλευση για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Πάτρα

Έγκλημα και τιμωρία !! (άρθρο Μαίρης Μακρή)

Δ.Τ. Αλυσίδα αλληλεγγύης από την Κοινο_Τοπία για την ανακούφιση των προσφύγων και των αμάχων της Ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία

Δ.Τ. Ουκρανία. Τα ανθρωπιστικά περάσματα για τους αμάχους που διαφεύγουν από τις ρωσικές επιθέσεις πρέπει να παρέχουν ασφάλεια

Μέγα Αιτωλικό πεδίο για Ζέλιο ΓΗ, ποταμό Εύηνο, Ξενοκράτειον Αρχαιολογικό Μουσείο, Μουσείο Άλατος με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Η Κοινο_Τοπία στηρίζει τη δράση του Δικηγορικού Συλλόγου Πάτρας για την ειρήνη στην Ουκρανία

Το τέλος ενός κόσμου όπως τον ξέραμε (του Ανδρέα Σπηλιώτη)

Το Δημοτικό Θέατρο, ο χορός του Δημάρχου και το σμόκιν του Μουράτ… (του Θανάση Κούστα)

3μερη περιήγηση στο Πήλιο και στο Βόλο με την Κοινο_Τοπία

Η καταστροφή της λουρονησίδας στη λιμνοθάλασσα Κοτυχίου ! (του Θωμά Κουτρούμπα)

]

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

8 Φεβρουαρίου 2014

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία

της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

 

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας μίλησε η πολεοδόμος Χαρά Παπαδάτου Γιαννοπούλου η οποία συνοδεία εποπτικού υλικού γνώρισε στους συμμετέχοντες τη μεγάλη μορφή στην επιστημονική ιστορία της Ελλάδας την Υπατία την Αλεξανδρινή. Μετά την εκδήλωση ακολούθησε γόνιμος διάλογος και προβληματισμός για την ιστορική περίοδο στην οποία έζησε και πέθανε η Υπατία. Τη συζήτηση εκ μέρους της Κοινο_Τοπίας συντόνισε ο Δημήτρης Μπάλλας.

Η Χαρά Γιαννοπούλου κατά την ομιλία της είπε: Η Υπατία ανήκει στην, άγνωστη στους πολλούς, συμβολή της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα στις επιστήμες και κυρίως στους δυσκολότερους τομείς της, τη φιλοσοφία και τα μαθηματικά που έχουν έντονο άρωμα γυναίκας στην αρχαιότητα.

Η Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια πιθανόν το 370 μ.Χ. (κατ΄ άλλους λίγο νωρίτερα) και πέθανε στην ίδια πόλη το 415. Ήταν κόρη του Θέωνα (335-405) του μαθηματικού, του τελευταίου διευθυντού της Βιβλιοθήκης και του Μουσείου (πανεπιστημίου) της Αλεξανδρείας, ένας από τους τελευταίους μαθηματικούς και αστρονόμους της ελληνιστικής περιόδου στην Αλεξάνδρεια.

Η Υπατία μαθήτευσε κοντά στον πατέρα της αλλά και στην Κάτω Ιταλία και την Αθήνα. Η ίδια ήταν μια χαρισματική προσωπικότητα. Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια ανέλαβε την εκεί Φιλοσοφική σχολή όπου δίδαξε Φιλοσοφία, Μαθηματικά και Αστρονομία, ως νεοπλατωνική φιλόσοφος. Μαζί με τoν Συνέσιο, (τον χριστιανό Συνέσιο τον Κυρηναίο, τον μετέπειτα επίσκοπο Πτολεμαΐδος) εκπροσωπούσαν τον νεοπλατωνισμό στην Αλεξάνδρεια.

Έγινε πολύ γνωστή για τη διδασκαλία της και προσείλκυσε πολλούς μαθητές και απέκτησε μεγάλη φήμη και επιρροή. Ήταν αφιερωμένη ολοκληρωτικά στην επιστήμη με τρόπο ασκητικό. Η Υπατία, εκτός των άλλων σχολίασε τα Κωνικά του Απολλώνιου του Περγαίου, σχολίασε επίσης εκτενώς την Αριθμητική του Διόφαντου ακόμα την Αλμαγέστη (Μεγίστη σύνταξη της αστρονομίας) του Πτολεμαίου. Προχώρησε ακόμη στην κατασκευή οργάνων που παρουσίαζαν τις θέσεις των άστρων και των πλανητών (αστρολάβος).

O τραγικός της θάνατος κατετάραξε πράγματι την ιστορία και μέχρι σήμερα επεσκίασε ό,τιδήποτε άλλο είχε σχέση με τη ζωή της. Μέσα σε μια ταραγμένη εποχή, βρισκόμαστε στο 415 μ.X. περίπου 900 χρόνια μετά την κλασσική εποχή, στο μεταίχμιο μεταξύ του αρχαίου και του μεσαιωνικού κόσμου όπου η Ρώμη κλείνει το μελανό της βίο και ανατέλλει το Βυζάντιο που θα κρατήσει για τα επόμενα 1000 χρόνια.

Τις λίγες πληροφορίες τόσο για τη ζωή της όσο και το θάνατό της παίρνουμε κυρίως από το σύγχρονό της ιστοριογράφο Σωκράτη Σχολαστικό, ο οποίος μιλάει με μεγάλο θαυμασμό για την επιστημονική της κατάρτιση και για τη μεγάλη ακτινοβολία της προσωπικότητάς της. Το θάνατό της τον αποδίδει στο φθόνο εναντίον της. Αλλά κυρίως στη διαμάχη μεταξύ του Κυρίλλου του επισκόπου Αλεξανδρείας και του Ρωμαίου επάρχου Ορέστη, αμφοτέρων χριστιανών. Η Υπατία ήταν στενή φίλη του Ορέστη και θεωρήθηκε ότι επηρεάζει τον Ορέστη αρνητικά για τον Κύριλλο. Ο θάνατός της υπήρξε δραματικός μια και το πλήθος τη διαμέλισε κυριολεκτικά. Οι μετέπειτα καταγραφές σχετικά με το θάνατό της ασκούν δριμεία κριτική στους θύτες. Συγκεκριμένα ο πατριάρχης Φώτιος τον 9 ο μ.Χ. αιώνα σχολιάζει με δριμύτητα το φόνο της φιλοσόφου θεωρώντας τον ως «ἄγος μέγιστον καί ὄνειδος τῆ πατρίδι».

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Share
Share

Comments are closed.