Δ.Τ. Κοινο_Τοπία & Πολίτες Εν Δράσει συνεχίζουν την προσπάθεια συγκέντρωσης βοήθειας για τη στήριξη όσων μάχονται για την πυροπροστασία μας

Δ.Τ. Καθαρή ενέργεια 100%, με σεβασμό στη φύση

Δ.Τ. Πραγματοποιήθηκε το βραδινό συναπάντημα στου Μαραβέλα και η κλήρωση της λαχειοφόρου αγοράς της Κοινο_Τοπίας

Δ.Τ. Πρόσκληση σε νέους φίλους για χορωδιακό συναπάντημα με την παρέα της Κοινο_Τοπίας

Ο Σάκης Κάπαρης αποχαιρετά με στίχους και ένα συγκινητικό αφιλτράριστο βίντεο του 1972 από το αρχείο του, τον φίλο του Μίκη Θεοδωράκη

Δ.Τ. Βραδινό με αφορμή την έναρξη δράσεων της νέας περιόδου 2021-22 με ανοιχτή πρόσκληση σε μέλη και νέους φίλους

Δ.Τ. Κοινο_Τοπία και Πολίτες Εν Δράσει προβληματίζονται για τις πυρκαγιές και σας καλούν να στηρίξετε όσους μάχονται στην πρώτη γραμμή

Ωράριο λειτουργίας γραμματείας Κοινο_Τοπίας

Η κλιματική κρίση αλλάζει τα πάντα. Θα δράσουμε, όμως, αποτελεσματικά πριν είναι πάρα πολύ αργά; (άρθρο του Νίκου Χρυσόγελου)

Γνωριμία με την Πρέβεζα και τη Νικόπολη (25-26 Σεπτέμβρη με την Κοινο_Τοπία)

Δ.Τ. Η Δημοτική Αρχή πρέπει να ασχοληθεί συστηματικά με την απομάκρυνση των κενωθέντων περιπτέρων και να λύσει προβλήματα που δημιουργούν λειτουργούντα

Η Κοινο_Τοπία ευχαριστεί για τις δωρεές στη μνήμη Διονύση Κόκλα

Δ.Τ. Η χορωδία της Κοινο_Τοπίας συμμετείχε στο μουσικό αντάμωμα για τα 200 χρόνια ελευθερίας και ανεξαρτησίας του ελληνικού κράτους

Δ.Τ. Η χορωδία της Κοινο_Τοπίας στο μουσικό αντάμωμα για τα 200 χρόνια ελευθερίας και ανεξαρτησίας του ελληνικού κράτους

Δ.Τ. Με επιτυχία προβλήθηκε η ταινία «Το Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη με τη στήριξη της Κοινο_Τοπίας

Η γραμματεία της Κοινο_Τοπίας θα παραμείνει ανοιχτή μόνο 11πμ-2μμ κάθε Τετάρτη για το Καλοκαίρι

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το βραδινό συναπάντημα της ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑΣ μετά φαγητού στο ΑΠΟΣΤΑΓΜΑ

Δ.Τ. Σινεμά ο Σταθμός. Επόμενη στάση στο σιδηροδρομικό σταθμό του Αγ. Ανδρέα, στην πόλη της Πάτρας, με την ταινία «Το Τελευταίο Σημείωμα»

Δ.Τ. Η Κοινο_Τοπία ζητά τη στήριξη και την ετήσια συνδρομή σας για να συνεχίσει την απρόσκοπτη λειτουργίας της

Δ.Τ. Βραδινό συναπάντημα της Κοινο_Τοπίας μετά φαγητού και μουσικής στο ΑΠΟΣΤΑΓΜΑ

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

8 Φεβρουαρίου 2014

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε από την Κοινο_Τοπία η ομιλία

της Χαράς Γιαννοπούλου με θέμα Υπατία η Αλεξανδρινή

 

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας μίλησε η πολεοδόμος Χαρά Παπαδάτου Γιαννοπούλου η οποία συνοδεία εποπτικού υλικού γνώρισε στους συμμετέχοντες τη μεγάλη μορφή στην επιστημονική ιστορία της Ελλάδας την Υπατία την Αλεξανδρινή. Μετά την εκδήλωση ακολούθησε γόνιμος διάλογος και προβληματισμός για την ιστορική περίοδο στην οποία έζησε και πέθανε η Υπατία. Τη συζήτηση εκ μέρους της Κοινο_Τοπίας συντόνισε ο Δημήτρης Μπάλλας.

Η Χαρά Γιαννοπούλου κατά την ομιλία της είπε: Η Υπατία ανήκει στην, άγνωστη στους πολλούς, συμβολή της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα στις επιστήμες και κυρίως στους δυσκολότερους τομείς της, τη φιλοσοφία και τα μαθηματικά που έχουν έντονο άρωμα γυναίκας στην αρχαιότητα.

Η Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια πιθανόν το 370 μ.Χ. (κατ΄ άλλους λίγο νωρίτερα) και πέθανε στην ίδια πόλη το 415. Ήταν κόρη του Θέωνα (335-405) του μαθηματικού, του τελευταίου διευθυντού της Βιβλιοθήκης και του Μουσείου (πανεπιστημίου) της Αλεξανδρείας, ένας από τους τελευταίους μαθηματικούς και αστρονόμους της ελληνιστικής περιόδου στην Αλεξάνδρεια.

Η Υπατία μαθήτευσε κοντά στον πατέρα της αλλά και στην Κάτω Ιταλία και την Αθήνα. Η ίδια ήταν μια χαρισματική προσωπικότητα. Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια ανέλαβε την εκεί Φιλοσοφική σχολή όπου δίδαξε Φιλοσοφία, Μαθηματικά και Αστρονομία, ως νεοπλατωνική φιλόσοφος. Μαζί με τoν Συνέσιο, (τον χριστιανό Συνέσιο τον Κυρηναίο, τον μετέπειτα επίσκοπο Πτολεμαΐδος) εκπροσωπούσαν τον νεοπλατωνισμό στην Αλεξάνδρεια.

Έγινε πολύ γνωστή για τη διδασκαλία της και προσείλκυσε πολλούς μαθητές και απέκτησε μεγάλη φήμη και επιρροή. Ήταν αφιερωμένη ολοκληρωτικά στην επιστήμη με τρόπο ασκητικό. Η Υπατία, εκτός των άλλων σχολίασε τα Κωνικά του Απολλώνιου του Περγαίου, σχολίασε επίσης εκτενώς την Αριθμητική του Διόφαντου ακόμα την Αλμαγέστη (Μεγίστη σύνταξη της αστρονομίας) του Πτολεμαίου. Προχώρησε ακόμη στην κατασκευή οργάνων που παρουσίαζαν τις θέσεις των άστρων και των πλανητών (αστρολάβος).

O τραγικός της θάνατος κατετάραξε πράγματι την ιστορία και μέχρι σήμερα επεσκίασε ό,τιδήποτε άλλο είχε σχέση με τη ζωή της. Μέσα σε μια ταραγμένη εποχή, βρισκόμαστε στο 415 μ.X. περίπου 900 χρόνια μετά την κλασσική εποχή, στο μεταίχμιο μεταξύ του αρχαίου και του μεσαιωνικού κόσμου όπου η Ρώμη κλείνει το μελανό της βίο και ανατέλλει το Βυζάντιο που θα κρατήσει για τα επόμενα 1000 χρόνια.

Τις λίγες πληροφορίες τόσο για τη ζωή της όσο και το θάνατό της παίρνουμε κυρίως από το σύγχρονό της ιστοριογράφο Σωκράτη Σχολαστικό, ο οποίος μιλάει με μεγάλο θαυμασμό για την επιστημονική της κατάρτιση και για τη μεγάλη ακτινοβολία της προσωπικότητάς της. Το θάνατό της τον αποδίδει στο φθόνο εναντίον της. Αλλά κυρίως στη διαμάχη μεταξύ του Κυρίλλου του επισκόπου Αλεξανδρείας και του Ρωμαίου επάρχου Ορέστη, αμφοτέρων χριστιανών. Η Υπατία ήταν στενή φίλη του Ορέστη και θεωρήθηκε ότι επηρεάζει τον Ορέστη αρνητικά για τον Κύριλλο. Ο θάνατός της υπήρξε δραματικός μια και το πλήθος τη διαμέλισε κυριολεκτικά. Οι μετέπειτα καταγραφές σχετικά με το θάνατό της ασκούν δριμεία κριτική στους θύτες. Συγκεκριμένα ο πατριάρχης Φώτιος τον 9 ο μ.Χ. αιώνα σχολιάζει με δριμύτητα το φόνο της φιλοσόφου θεωρώντας τον ως «ἄγος μέγιστον καί ὄνειδος τῆ πατρίδι».

Πληροφορίες για δημοσιογράφους: Ανδρέας Σπηλιώτης 2615.002009

Comments are closed.