Δ.Τ. Οι Υπεύθυνοι της εθνικής καταστροφής του 1922, υπό το φως της νεότερης ιστορικής έρευνας με τον Δ. Λυμπουρίδη

Ευχές από την Κοινο_Τοπία για το 2025 με Κεφαλλονίτικα κάλαντα

Δ.Τ. Στήριξη της Αλκυόνης με χρήματα που συγκεντρώθηκαν σε ψυχαγωγική βραδιά της Κοινο_Τοπίας

Λειτουργία γραμματείας Κοινο_Τοπίας για την εορταστική περίοδο 2024-2025

Δ.Τ. Πραγματοποιήθηκε το εργαστήρι δημιουργικότητας « Ο Χριστουγεννιάτικος γύρος του κόσμου… σε 3 ώρες !!!

9η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 2024. Προτάσεις της Κοινο_Τοπίας για προγραμματισμένα συναπαντήματα

Δ.Τ. Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το διήμερο αφιέρωμα στον Σταμάτη Βούλγαρη

Δ.Τ. «ΝΗΕΣ ΠΟΝΤΟΠΟΡΟΙ. Κτίζοντας τον Μύθο της Οδύσσειας». Πραγματοποιήθηκε το συναρπαστικό ταξίδι με την Δ. Καμαρινού στην Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Ο Σταμάτης Βούλγαρης και η πολεοδομική εξέλιξη της Πάτρας

8η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 2024. Προτάσεις της Κοινο_Τοπίας για προγραμματισμένα συναπαντήματα

Δ.Τ. Η Δημοτική Αστυνομία είναι προφανής ανάγκη για την Πάτρα, όχι πρόβλημα !

Δ.Τ. Εργαστήρι δημιουργικότητας για παιδιά από την Κοινο_Τοπία με αφορμή τις εορτές των Χριστουγέννων

3μερη γνωριμία με Κατερίνη, Λιτόχωρο, στενά Αλιάκμονα, Πιέρια όρη, Μουσείο Αιγών, Μονή Κονταριώτισσας, σταθμοί μ Θεσσαλονίκης

Δ.Τ. Σφράγιση καταστήματος για ηχορρύπανση στην Πάτρα. Να μη μείνει μεμονωμένο γεγονός – η ηχορρύπανση πλήττει τη δημόσια υγεία

Δ.Τ. «ΝΗΕΣ ΠΟΝΤΟΠΟΡΟΙ. Κτίζοντας τον Μύθο της Οδύσσειας» με την Δήμητρα Καμαρινού στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας

Δ.Τ. Πραγματοποιήθηκε η ημερίδα με θέμα Γεφυρώνοντας το Ιόνιο

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της εθελοντικής δράσης μιας παρέας από την Πάτρα σε σχολείο της Κένυας

Γνωριμία με Ακροκόρινθο, Λιμνοθάλασσα Βουλιαγμένης, Ηραίον, Περαχώρα, Μονή Οσίου Παταπίου, Πίσια, Λουτράκι + Επόμενες αποδράσεις

Γεφυρώνοντας το Ιόνιο. Ημερίδα με στόχο τη γνωριμία, την επικοινωνία και τη συνεργασία με το Ελληνικό στοιχείο στην περιοχή της Κάτω Ιταλίας

7η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 2024. Προτάσεις της Κοινο_Τοπίας για προγραμματισμένα συναπαντήματα

Δ.Τ. Δυνατή και αναγκαία η λειτουργία και επέκταση ενός αστικού μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

Δίκτυο Φορέων για την Ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

2 Ιουλίου 2020

 

Προαστιακός – Τραμ – Τramtrain

Δυνατή και αναγκαία η λειτουργία και επέκταση ενός αστικού μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

Η συζήτηση για το τραίνο στην Πάτρα κυριαρχείται από το ζήτημα της διέλευσης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Αγνοείται έτσι η τουλάχιστον εξίσου σημαντική διάσταση της προοπτικής ενός συστήματος μέσων σταθερής τροχιάς για ένα βιώσιμο μέλλον των αστικών μεταφορών στην Πάτρα.

Οι συλλογικοί φορείς που υπογράφουμε το παρόν κείμενο θέτουμε στο δημόσιο διάλογο τη διάσταση αυτή. Θεωρούμε απόλυτα θεμελιώδες ότι η χάραξη και υλοποίηση της νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Πάτρας οφείλει να μπορεί να συνδυάζεται, να επιτρέπει και να ευνοεί την ανάπτυξη μέσων αστικής σταθερής τροχιάς, και σε καμιά περίπτωση να την παρεμποδίζει.

Η Πάτρα είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που απέκτησε ηλεκτροκίνητη δημόσια συγκοινωνία σταθερής τροχιάς (1902–τραμ). Αποτελεί πολεοδομικό συγκρότημα με γραμμική ανάπτυξη 40χλμ περίπου κατά μήκος της παραλίας, που διατρέχεται από σιδηροδρομικό άξονα για πάνω από 100 χρόνια και είναι κατάλληλο πεδίο εφαρμογής αστικού και προαστιακού μέσου σταθερής τροχιάς. Η ύπαρξη του λιμένα-πύλης προς την Ευρώπη, του ΠΓΝΠ, του Πανεπιστημίου, της ΒΙ.ΠΕ., του Αεροδρομίου του Αράξου έχουν δημιουργήσει και στην Πάτρα φαινόμενα ανάλογα της Αθήνας και κάθε άλλου μεγάλου μητροπολιτικού κέντρου όπου

·     κυριαρχούν τα ΙΧ αυτοκίνητα

·     υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα στάθμευσης

·     οι δραστηριότητες βρίσκονται σε δυσαρμονία τις περισσότερες φορές με το δίκτυο της Δημόσιας Συγκοινωνίας

·     υπάρχουν σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (ατμοσφαιρική ρύπανση, ηχορύπανση, κορεσμός του διαθέσιμου δημόσιου αστικού χώρου) και κατά συνέπεια υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.

Άλλες πόλεις στην Ευρώπη, με το μέγεθος και το δυναμισμό δραστηριοτήτων της Πάτρας, έχουν ως κορμό των συγκοινωνιών τους ανεπτυγμένα συστήματα σταθερής τροχιάς (ελαφρύ τραμ, tramtrain, προαστιακό) και συμπληρωματικό δίκτυο αξιόπιστων και φιλικά σχεδιασμένων λεωφορείων. Ένα τέτοιο δίκτυο πρόκειται να κατασκευασθεί και στο πάρκο του Ελληνικού από το παραλιακό μέτωπο του Αγίου Κοσμά ως τους σταθμούς Ελληνικού και Αργυρούπολης του Μετρό, με τους οποίους το Τραμ θα έχει ανταπόκριση.

Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι απαιτείται άμεσα ο εκσυγχρονισμός λειτουργίας του αστικού μέσου σταθερής τροχιάς, κατά μήκος της αστικής και ημιαστικής διαδρομής, πάνω στη νέα υπό κατασκευή Σιδηροδρομική Γραμμή κανονικού εύρους Αθηνών-Πατρών (και μελλοντικά Πύργου), που θα παίξει το ρόλο ενός σύγχρονου επίγειου «Αχαϊκού Τραμ» με πυκνές στάσεις. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητη η διατήρηση των υπαρχουσών στάσεων του προαστιακού, στην αστική και ημιαστική περιοχή Πατρών, και η κατασκευή κλάδων προς το ΠΓΝΠ/Πανεπιστήμιο, το Πρώην ΑΤΕΙ, το Παμπελοποννησιακό και το Νοσοκομείο του Αγίου Ανδρέα που θα έχουν σαν αποτέλεσμα την πύκνωση των δρομολογίων. Έτσι θα αποτελέσει ένα σύγχρονο και πλήρες μέσο μαζικής μεταφοράς αστικής/ημιαστικής σταθερής τροχιάς που θα εκτείνεται μεταξύ Ψαθόπυργου-Κάτω Αχαΐας μαζί με τους 2 προαναφερόμενους κλάδους και με προοπτική κατασκευής κλάδου προς τη ΒΙΠΕ και το Αεροδρόμιο του Αράξου. Παράλληλα, εφόσον χωροθετηθούν πάρκινγκ–μετεπιβίβασης (Park and Ride) σε περιφερειακούς σταθμούς του Τραμ, σε συνδυασμό με δημιουργία τροφοδοτικών γραμμών λεωφορείων, δημιουργούνται ουσιαστικές προϋποθέσεις για σημαντική κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, πεζοδρομήσεις και δίκτυο ποδηλατοκίνησης στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας και όχι μόνο.

Πιστεύουμε λοιπόν ότι είναι απαραίτητη μια ολοκληρωμένη παρέμβαση με συνοδά έργα, ώστε η προτεινόμενη λύση να μην περιλαμβάνει μόνο τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της γραμμής αλλά και τη συνολική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, και την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος. Με αυτόν τον τρόπο θα καλυφθούν οι σύγχρονες ανάγκες της πόλης, ανεξάρτητα από τον τρόπο χάραξης της υπεραστικής γραμμής (επίγεια, υπόγεια, κλπ). Αυτό προϋποθέτει τη συνεργασία εμπλεκομένων φορέων, (Υπουργείο, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Περιφέρεια, Δήμος, ΟΛΠΑ, Πανεπιστήμιο, ΤΕΕ κλπ.), ώστε η πόλη να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από τη διέλευση του σιδηροδρόμου.

Χωρίς να θέλουμε να υποδείξουμε λεπτομερείς λύσεις αλλά αρχές, κατευθύνσεις και ιδέες, θεωρούμε ότι ως ενεργοί πολίτες δικαιούμαστε να απαιτούμε δημόσιες συγκοινωνίες πρώτα απ’ όλα ενεργειακά βιώσιμες, ασφαλείς, ελκυστικές στο κοινό, λειτουργικές, εύχρηστες ώστε να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας μιας σύγχρονης πόλης.

Οι οργανώσεις του Δικτύου

Κίνηση για την προώθηση επίγειου μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ (Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού)

Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ)

ΠΡΟΤΑΣΗ για έναν άλλο τρόπο ζωής

Πολίτες Εν Δράσει

Για επικοινωνία: Βασίλης Γκλαβάς 6972.077884

Share
Share

Comments are closed.