Δ.Τ. Παρουσιάζεται το νέο βιβλίο της ιστορικού-φιλολόγου Γιώτας Καΐκα ”Μνήμες και Εικόνες”

Δ.Τ. Ένα αφιέρωμα στη μνήμη της συμπληρωματικής θεραπεύτριας Δήμητρας Τσατσούρη από την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Βλάβες συρμού γεννούν ερωτήματα

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η μουσική εκδήλωση για τα 20 χρόνια UPFM στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Π.Π.

4μερη γνωριμία Θεσσαλονίκης με ημερήσια επίσκεψη Χαλκιδικής με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Συνεχίζονται οι περιηγήσεις – ξεναγήσεις της Κοινο_Τοπίας στα ιστορικά αποτυπώματα της Πάτρας με αφηγήτρια τη Γιώτα Καΐκα 

Δ.Τ. Μουσική εκδήλωση για τα 20 χρόνια του UPFM στο Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών

7μερη γνωριμία με τη μυροβόλο Χίο και τα Μαστιχοχώρια της με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Εκδηλώσεις UPFM για τα 20 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας του

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Περιήγηση στην Αθωνική Πολιτεία’’ με την Κοινο_Τοπία

Καλό Πάσχα. Η γραμματεία της Κοινο_Τοπίας θα παραμείνει κλειστή 13-23 Απριλίου

Δ.Τ. «Καθυστερήσεις δρομολογίων. Ως πότε;»

Δ.Τ. Επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Περιήγηση στην Αθωνική Πολιτεία’’ με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Διαχρονική ταυτότητα του τόπου της καρδιάς μας. Ενθουσίασε η αφήγηση της Γιώτας Καΐκα – ξεκινούν οι περιηγήσεις

3μερη γνωριμία με Αργυρόκαστρο, Βουθρωτό, Αγ. Σαράντα, Εξαμίλι, Δερβιτσάνη, Γαλάζιο μάτι της Αλβανίας

Δ.Τ. Επίσκεψη-ξενάγηση στην έκθεση ‘‘Περιήγηση στην Αθωνική Πολιτεία’’ με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Ενεργά μέλη, υποστηρικτές και φίλοι στήριξαν το 2022 την Κοινο_Τοπία και τις δράσεις της

Δ.Τ. Διαχρονική ταυτότητα του τόπου της καρδιάς μας. Ομιλία-περιηγήσεις με την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το σεμινάριο για την αντιμετώπιση των έμφυλων στερεότυπων από την Κοινο_Τοπία

Δ.Τ. «Άμεση επανεκκίνηση των δρομολογίων»

]

Δ.Τ. Δυνατή και αναγκαία η λειτουργία και επέκταση ενός αστικού μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

Δίκτυο Φορέων για την Ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

2 Ιουλίου 2020

 

Προαστιακός – Τραμ – Τramtrain

Δυνατή και αναγκαία η λειτουργία και επέκταση ενός αστικού μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

Η συζήτηση για το τραίνο στην Πάτρα κυριαρχείται από το ζήτημα της διέλευσης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Αγνοείται έτσι η τουλάχιστον εξίσου σημαντική διάσταση της προοπτικής ενός συστήματος μέσων σταθερής τροχιάς για ένα βιώσιμο μέλλον των αστικών μεταφορών στην Πάτρα.

Οι συλλογικοί φορείς που υπογράφουμε το παρόν κείμενο θέτουμε στο δημόσιο διάλογο τη διάσταση αυτή. Θεωρούμε απόλυτα θεμελιώδες ότι η χάραξη και υλοποίηση της νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Πάτρας οφείλει να μπορεί να συνδυάζεται, να επιτρέπει και να ευνοεί την ανάπτυξη μέσων αστικής σταθερής τροχιάς, και σε καμιά περίπτωση να την παρεμποδίζει.

Η Πάτρα είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που απέκτησε ηλεκτροκίνητη δημόσια συγκοινωνία σταθερής τροχιάς (1902–τραμ). Αποτελεί πολεοδομικό συγκρότημα με γραμμική ανάπτυξη 40χλμ περίπου κατά μήκος της παραλίας, που διατρέχεται από σιδηροδρομικό άξονα για πάνω από 100 χρόνια και είναι κατάλληλο πεδίο εφαρμογής αστικού και προαστιακού μέσου σταθερής τροχιάς. Η ύπαρξη του λιμένα-πύλης προς την Ευρώπη, του ΠΓΝΠ, του Πανεπιστημίου, της ΒΙ.ΠΕ., του Αεροδρομίου του Αράξου έχουν δημιουργήσει και στην Πάτρα φαινόμενα ανάλογα της Αθήνας και κάθε άλλου μεγάλου μητροπολιτικού κέντρου όπου

·     κυριαρχούν τα ΙΧ αυτοκίνητα

·     υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα στάθμευσης

·     οι δραστηριότητες βρίσκονται σε δυσαρμονία τις περισσότερες φορές με το δίκτυο της Δημόσιας Συγκοινωνίας

·     υπάρχουν σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (ατμοσφαιρική ρύπανση, ηχορύπανση, κορεσμός του διαθέσιμου δημόσιου αστικού χώρου) και κατά συνέπεια υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.

Άλλες πόλεις στην Ευρώπη, με το μέγεθος και το δυναμισμό δραστηριοτήτων της Πάτρας, έχουν ως κορμό των συγκοινωνιών τους ανεπτυγμένα συστήματα σταθερής τροχιάς (ελαφρύ τραμ, tramtrain, προαστιακό) και συμπληρωματικό δίκτυο αξιόπιστων και φιλικά σχεδιασμένων λεωφορείων. Ένα τέτοιο δίκτυο πρόκειται να κατασκευασθεί και στο πάρκο του Ελληνικού από το παραλιακό μέτωπο του Αγίου Κοσμά ως τους σταθμούς Ελληνικού και Αργυρούπολης του Μετρό, με τους οποίους το Τραμ θα έχει ανταπόκριση.

Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι απαιτείται άμεσα ο εκσυγχρονισμός λειτουργίας του αστικού μέσου σταθερής τροχιάς, κατά μήκος της αστικής και ημιαστικής διαδρομής, πάνω στη νέα υπό κατασκευή Σιδηροδρομική Γραμμή κανονικού εύρους Αθηνών-Πατρών (και μελλοντικά Πύργου), που θα παίξει το ρόλο ενός σύγχρονου επίγειου «Αχαϊκού Τραμ» με πυκνές στάσεις. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητη η διατήρηση των υπαρχουσών στάσεων του προαστιακού, στην αστική και ημιαστική περιοχή Πατρών, και η κατασκευή κλάδων προς το ΠΓΝΠ/Πανεπιστήμιο, το Πρώην ΑΤΕΙ, το Παμπελοποννησιακό και το Νοσοκομείο του Αγίου Ανδρέα που θα έχουν σαν αποτέλεσμα την πύκνωση των δρομολογίων. Έτσι θα αποτελέσει ένα σύγχρονο και πλήρες μέσο μαζικής μεταφοράς αστικής/ημιαστικής σταθερής τροχιάς που θα εκτείνεται μεταξύ Ψαθόπυργου-Κάτω Αχαΐας μαζί με τους 2 προαναφερόμενους κλάδους και με προοπτική κατασκευής κλάδου προς τη ΒΙΠΕ και το Αεροδρόμιο του Αράξου. Παράλληλα, εφόσον χωροθετηθούν πάρκινγκ–μετεπιβίβασης (Park and Ride) σε περιφερειακούς σταθμούς του Τραμ, σε συνδυασμό με δημιουργία τροφοδοτικών γραμμών λεωφορείων, δημιουργούνται ουσιαστικές προϋποθέσεις για σημαντική κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, πεζοδρομήσεις και δίκτυο ποδηλατοκίνησης στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας και όχι μόνο.

Πιστεύουμε λοιπόν ότι είναι απαραίτητη μια ολοκληρωμένη παρέμβαση με συνοδά έργα, ώστε η προτεινόμενη λύση να μην περιλαμβάνει μόνο τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της γραμμής αλλά και τη συνολική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, και την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος. Με αυτόν τον τρόπο θα καλυφθούν οι σύγχρονες ανάγκες της πόλης, ανεξάρτητα από τον τρόπο χάραξης της υπεραστικής γραμμής (επίγεια, υπόγεια, κλπ). Αυτό προϋποθέτει τη συνεργασία εμπλεκομένων φορέων, (Υπουργείο, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Περιφέρεια, Δήμος, ΟΛΠΑ, Πανεπιστήμιο, ΤΕΕ κλπ.), ώστε η πόλη να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από τη διέλευση του σιδηροδρόμου.

Χωρίς να θέλουμε να υποδείξουμε λεπτομερείς λύσεις αλλά αρχές, κατευθύνσεις και ιδέες, θεωρούμε ότι ως ενεργοί πολίτες δικαιούμαστε να απαιτούμε δημόσιες συγκοινωνίες πρώτα απ’ όλα ενεργειακά βιώσιμες, ασφαλείς, ελκυστικές στο κοινό, λειτουργικές, εύχρηστες ώστε να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας μιας σύγχρονης πόλης.

Οι οργανώσεις του Δικτύου

Κίνηση για την προώθηση επίγειου μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ (Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού)

Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ)

ΠΡΟΤΑΣΗ για έναν άλλο τρόπο ζωής

Πολίτες Εν Δράσει

Για επικοινωνία: Βασίλης Γκλαβάς 6972.077884

Share
Share

Comments are closed.